Dej si bacha i vozy sportovců. Po Budějovicích jezdí nápadité autobusy

  9:40
Až 170 tisíc korun bez daně stojí ročně reklama na vozech MHD v Českých Budějovicích. K tomu tvorba grafiky a instalace za zhruba 150 tisíc bez daně. Většina velkých jihočeských subjektů ji využívá a je s ní spokojená.

Autobus fotbalistů Dynama v Budějovicích | foto: Petr Lundák, MF DNES

Dej si na mě bacha, varuje podobizna hudebního skladatele Johanna Sebastiana Bacha z trolejbusu Jihočeské filharmonie. Medvědi a vydry sledují město z vozu Zoo Hluboká nad Vltavou. Společně jsme Dynamo, hlásá nápis z autobusu fotbalistů.

Po Českých Budějovicích nejezdí pouze jednobarevné vozy městské hromadné dopravy (MHD). O reklamu na nich je zájem a využívá ji řada místních subjektů.

Pro komerční účely může dopravní podnik (DP) nabídnout 38 autobusů a 45 trolejbusů. Aktuálně je jich celopolepených 42. „Celoplošná reklama značí zpravidla dlouhodobější spolupráci. Na dalších vozech máme menší reklamu, která bývá sjednaná většinou na několik měsíců,“ upřesnila mluvčí DP Barbora Fišer.

Podnik je limitovaný u dalších padesáti vozů, které musí zůstat bez reklamy kvůli podmínkám dotací, ze kterých byly financované.

Po Budějovicích tak vozí cestující například ty s grafikou Hvězdárny a planetária, OC Géčka, Jihočeského muzea, Alšovy jihočeské galerie, Teplárny ČB, Madety, Výstaviště, FCC nebo sportovních klubů – Motoru, Dynama i Jihostroje.

Zajímavostí byla speciální autorská malba k loňskému Budějovickému Majálesu. DP poskytl mladým umělcům autobus, kteří ho vyzdobili ve svém stylu a díky barevnosti ho v ulicích také nepřehlédnete.

Celopolepené autobusy

Hvězdárna a planetárium, OC Géčko, Jihočeské muzeum, Forpsi – Internet.cz, Bydlet s. r. o. – Dubičný potok, Zoo Hluboká nad Vltavou (2 vozy), SM Produkt, Plasma Place, KWS sports, Jihočeská filharmonie, Alšova jihočeská galerie, Datart, ProSpánek, Sběrné suroviny, Groz-Beckert, Prompt 2 servis, Izol-centrum, PS Patrol, Prior, Hotel resort Relax, Mondi Bupak, Teplárna ČB (2), JTV, Kozlovna a Plzeňka, Mektec, Kovošrot Group CZ, C-Plastik, Motor Jikov, Madeta a. s., FCC, Wolt, Elben CB Beneš, JAF Holz, Strnad koberce, VK Jihostroj, HC Motor, Seca, Elektro Novák, Hopsárium, SK Dynamo.

Dokonce dva vozy si nechala polepit Jihočeská filharmonie. První představuje budějovické dominanty a doplňuje ho nápis „Hrajeme pro vás“. Na tom druhém filharmonie vsadila na nápaditý design s podobiznami slavných hudebníků a vtipnými hesly. „Je barevný a zaujme. Máme z nich radost, vždy je ve městě ráda vidím,“ potvrdila Kateřina Kyselová z marketingu a produkce.

Podobně jako další subjekty i filharmonie musela při tvorbě vizuálu myslet na jeho univerzálnost a trvanlivost. Jedná se o dlouhodobou reklamu, jejíž případné úpravy stojí dost peněz. „Máme na něm však vyhrazené místo, kde můžeme nalepovat pozvánky na jednotlivé koncerty, a to není tak nákladné,“ naznačila Kyselová.

O polepené vozy DP je zájem a s reklamou na nich jsou zákazníci spokojení. „Tak velkou reklamu těžko seženete. Navíc se dostane na víc míst ve městě, je pohyblivá, ne statická,“ přidala Kyselová.

Budějovické pivovary chybějí

Některé významné subjekty z regionu však ve výčtu chybějí. Dříve po městě jezdily vozy v barvách pivovarů Budvar či Samson či firmy Bosch, aktuálně tomu tak není.

„Momentálně využíváme řadu jiných nástrojů k propagaci naší značky. Nicméně do budoucna určitě nevylučujeme ani možnost vyzkoušet reklamu na vozech MHD,“ sdělila za Budvar Veronika Pauknerová, specialistka interní komunikace.

Reklama na vozech MHD se řídí platnou legislativou, která jasně určuje zakázaná sdělení či produkty. Dostupná je i pro soukromé subjekty či politická uskupení.

Pokud byste se však pro ni rozhodli, čekejte, že to nebude levné. Provozování celoplošné reklamy na vozidle stojí ročně od 102 do 169 tisíc korun bez DPH. A k tomu si připočtěte ještě tvorbu grafiky a její následnou instalaci. Polep zajišťuje většinou několik firem z okolí a vyjde na zhruba 150 tisíc korun bez daně.

Levnější reklama uvnitř vozů

„Dopravní podnik nabízí pouze pronájem ploch pro reklamu. Výrobu a instalaci si zajišťuje klient. Dodržen musí být grafický manuál, který stanovuje vyloučené plochy, a také předepsaný typ fólie. Rozdíly v obsazených plochách jsou dané dobou, ve které byly provedeny,“ určila mluvčí Fišer.

Dostupnější tak mohou být reklamy uvnitř vozů MHD či na zastávkách. Jejich ceny se pohybují zhruba od tří do deseti tisíc korun bez daně, k tomu několik tisíc za instalaci a následné odstranění. Každopádně je příjem z této reklamy pro budějovický DP zásadní.

Důležité je, aby vizuální stránka jakékoliv reklamy zaujala. Grafický návrh je vždy na poptávajícím, DP ho pokaždé musí schválit. Zájemci si nemohou vybrat, na jakých linkách budou „jejich“ vozy fungovat. Nicméně platí, že trolejbusy častěji jezdí v centru města, kloubové a jednočlánkové autobusy sbírají cestující z kraje města a okolních obcí.

Autor: