iDNES.cz

Akreditační úřad viní budějovickou VŠTE z prohřešků, zahájí správní řízení

  11:16
Budějovická Technika neposkytuje podle rady Národního akreditačního úřadu dostatečnou kvalitu výuky. Rektor vysoké školy Marek Vochozka to odmítá. Podle něj jsou údaje ve zprávě pouze hodnocením jedné z několika komisí, která se kvalitou a průběhem studií na škole zabývala.

Udělování titulů i přes neplatnost akreditace, rozsáhlé využívání celoživotního vzdělávání pro běžné studenty nebo větší počet neohlášených specializací v bakalářském programu.

Takto ve zkratce shrnuje Národní akreditační úřad (NAÚ) nejvážnější nedostatky zjištěné na Vysoké škole technické a ekonomické (VŠTE) v Českých Budějovicích.

Prohřešky na škole odhalila jedna z komisí NAÚ, rada úřadu se jimi zabývala na zasedání 9. července.

V dokumentu, který má MF DNES k dispozici, označuje rada jako jedno ze znepokojujících zjištění „udělování bakalářských titulů a konání zkoušek ve studijním programu po skončení platnosti akreditace. Studenti s takto získaným, avšak neplatným titulem byli později přijati na magisterské studium na VŠTE, které úspěšně ukončili.“

Získali tedy magisterský titul, aniž by podle závěrů komise řádně vystudovali bakalářské studium.

S tím ale nesouhlasí rektor VŠTE Marek Vochozka, podle něhož jsou údaje ve zprávě pouze hodnocením jedné z několika komisí, která se kvalitou a průběhem studií na škole zabývala.

„Mám pocit, že část zjištění je spíše administrativního rázu. My některé typy studia vykazujeme jako studijní program, zatímco podle komise se jednalo o obor. Myslím si, že takto závažná tvrzení se určitě v budoucnu nepotvrdí, protože jsme vždy měli prokazatelně akreditaci na program,“ tvrdí Vochozka.

Rada NAÚ se zabývala i zjištěním týkajícím se způsobu využívání možnosti celoživotního studia. Ze závěrů vyplývá, že si jím studenti pomáhali nad rámec plnění řádných povinností při jejich studiu v akreditovaných programech.

Podle zmíněného dokumentu bylo na VŠTE časté, že studenti běžných programů pomocí předmětů v celoživotním vzdělávání získávali ve velkém kredity. Jenže v takovém typu studia jsou programy orientované hlavně na výkon povolání nebo na zájmovou činnost.

VŠTE čeká správní řízení

Ani to však Vochozka nevnímá jako zásadní problém. „Řeší se zde extenzivní využívání celoživotního vzdělávání, ale v podstatě v závěrech není nikde uvedené, že bychom pochybili. Je zde pouze uvedené, že takové možnosti využíváme poměrně hodně, a to je podle mého názoru v pořádku. Je teď na nové komisi, jak takovou věc posoudí,“ vysvětluje Vochozka.

Mezi další provinění školy rada NAÚ zařadila zařazování většího počtu specializací nad rámec akreditovaného bakalářského programu, o němž musí úřad vždy informovat.

Všechna tři provinění vnímají členové rady jako důkaz, že škola není schopná za těchto podmínek zajistit dostatečnou kvalitu své výuky. V souvislosti s tím tak čeká VŠTE správní řízení, v němž se rozhodne o případných sankcích.

„Rada Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství skutečně rozhodla na základě kontrolních zjištění o zahájení správního řízení,“ potvrzuje předseda rady NAÚ Ivan Barančík.

V krajním případě podle něho VŠTE hrozí omezení nebo odebrání akreditace studijního programu. Škola však bude mít šanci své nedostatky napravit do té doby, než bude správní řízení ukončeno.

„Je to nepříjemné sdělení pro celé české školství“

„Bohužel musím potvrdit, že jsou zjištěná pochybení poměrně závažného rázu. Předpokládám, že v budoucnu škola využije možnosti se k věci odvolat a je jen na ní, jak se ke všem výtkám postaví. Je to však velmi nepříjemné sdělení pro celé české školství,“ komentuje rozhodnutí rady její člen a ředitel Biologického centra Akademie věd v Českých Budějovicích Libor Grubhoffer.

Více se však stejně jako ostatní členové rady až do ukončení správního řízení nechtěl k případu vyjadřovat.

Rektor VŠTE i přes odmítavý postoj k některým zjištěním potvrzuje, že závěry vyšetřování komise respektuje. „Rozhodně nechceme mít na škole žádné nedostatky. Pokud budou výsledky takové, že u nás skutečně jsou, budeme maximálně spolupracovat na jejich odstranění,“ ujišťuje Vochozka.

Zároveň dodává, že kvůli snahám o akreditaci doktorského studijního programu na škole nemá jinou možnost.

„Stále si myslím, že řada zjištění komise vznikla spíše nedorozuměním v komunikaci. Velmi by mě překvapilo, kdyby měla celá věc vyústit až k odebírání akreditace nebo již udělených titulů,“ prohlašuje.

zpět na článek