Obuvníci vsázejí na online, lidé si fotí nohy a vracejí nevyhovující boty

  12:20
Výrobci a prodejci obuvi ve Zlínském kraji netrpělivě očekávají rozvolnění. Dosud lze v obchodech s obuví kupovat pouze boty pro děti a uvolnění prodeje pro dospělé vláda dosud nepovolila. Firmy prozatím vymýšlejí, jak obuv k zákazníkům dostat: lidem vytvářejí 3D modely nohy nebo zavádějí neomezenou možnost výměny bot.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Markéta Hovorková ze Zlína má dva malé školáky, kterým koupila zimní boty v době, kdy ještě byly obchody otevřené. Sama to ovšem nestihla, takže se v lednu musela spolehnout na nákup online.

„Naštěstí se mi podařilo najít stejný model, jako jsem kupovala před dvěma lety, takže mi boty sedí. Byla to úleva, obuv jsem přes internet nikdy nekupovala a nevěděla jsem, jestli mi bude sedět,“ popsala.

Podobných případů je víc. Kvůli opatřením proti šíření koronaviru je totiž od 22. října zakázaný maloobchodní prodej. Před měsícem sice vláda povolila nákup obuvi pro děti, dospělí ale museli pořád spoléhat na e-shopy.

Obchodníci věřili, že v rámci uvolňování opatření vláda otevře v omezeném režimu obchody s obuví již od tohoto týdne. To se ale nestalo.

„Zákazníci by to přivítali, vyzkoušet si obuv přímo na prodejně je samozřejmě daleko pohodlnější. Spousta lidí také dostala na Vánoce dárkové poukazy, které bude chtít využít,“ řekla Pavla Pánková ze zlínské obuvnické firmy Vasky.

Během současných omezení tady zavedli novinku. „Prodloužili jsme na neomezenou dobu možnost výměny obuvi, dokud nebude možné zkusit si ji přímo na prodejně,“ uvedla Pánková.

Vybrat boty pomáhá mobilní aplikace

Řada zákazníků řeší současnou situaci jednoduše: vybírá si na internetu více párů obuvi, doma je vyzkouší, nevyhovující pak vrátí a dostane zpět peníze.

„Už loni to byl běžný postup, na který si lidé zvykli,“ potvrdil Alois Šůstek, majitel společnosti Fare z Valašských Klobouků.

Slavičínská firma Prabos zase na webu nabízí mobilní aplikaci, v níž člověk pomocí chytrého telefonu vyfotí svoji nohu na papíře o velikosti A4, snímek pošle Prabosu, jenž vytvoří 3D model nohy a zákazníkovi poradí, jaký typ obuvi zvolit.

„Není to úplně stoprocentní, ale vyhnete se nákupu naslepo,“ říká spolumajitel firmy Jaroslav Palát.

Aplikaci mají čtvrtý rok a i díky tomu čísla z online prodeje rostou. Loni se zvedla o 30 procent.

Nakupovat na internetu si řada lidí netroufá

„Tento typ prodeje nenahradí ten klasický, ale pro nás je to pořád spíše doplňková věc,“ dodal Palát. Během covidové krize Prabosu klesl prodej pracovní obuvi, celkově se však obrat výrazně nepropadl.

Řadu prodejen má v regionu společnost Baťa, jejíž výrobní závod se nachází v Dolním Němčí. Podle marketingové manažerky Denisy Jandové firma uvítá, pokud bude moci okamžitě začít prodávat celý sortiment.

„Podle našich interních průzkumů si řada zákazníků boty online prostě koupit netroufá. Případné rozvolnění by znamenalo, že budeme moci otevřít také opravny obuvi, což je pro zákazníky poměrně klíčová služba,“ poznamenala pro ČTK Jandová.

Její slova potvrzuje Zdeněk Jakubů, který opravuje boty v továrním areálu ve Zlíně. „Na znovuotevření čekám jako na smilování. Zaměstnávám třináct lidí, kteří ale nemůžou pracovat. Přitom lidé nám pořád volají a ptají se, jestli máme otevřené,“ popsal Jakubů.

Naprostá většina zimní obuvi se prodala už na podzim

Nárůst zájmu o nákup přes internet hlásí také firma Fare, která se zaměřuje zejména na dětskou obuv. Loni jí tyto tržby stouply o 20 procent.

„Lidé už se dneska naučili běžně nakupovat, v tom problém není. Finanční výpadek z uzavřených obchodů nás potrápil, ale drží nás věrní zákazníci, kteří u nás kupují boty dlouhodobě a v nabídce se orientují snadněji,“ uvedl Šůstek.

Spousta zájemců aktuálně touží sehnat obuv na blížící se jaro. Platí to zejména pro rodiče malých dětí.

„Naprostá většina zimní obuvi se prodala už na podzim. A když jsme otevřeli v lednu, mezi zákazníky převažovali hlavně rodiče nejmenších dětí, které začaly chodit,“ zmínila Eva Nedbálková, majitelka zlínského obchodu Bosé děti, který se specializuje na obuv pro nejmenší.

Loni na jaře fungoval online prodej ve větším měřítku. „Stávalo se, že jsme odesílali i velké balíky bot. Na podzim už ale hodně lidí tušilo, co je čeká a stihli se předzásobit,“ naznačila Nedbálková.

Autor: