Zlín se rizikových přejezdů zbaví elektrifikací, Rožnov novou křižovatkou

  14:42
Nejvíce nehod na železničních přejezdech ve Zlínském kraji se letos stává na trati mezi Otrokovicemi a Vizovicemi, konkrétně na přejezdech ve zlínských částech Příluky a na Podvesná. „Mezi rizikové je možné zařadit i přejezd v Rožnově pod Radhoštěm,“ upozorňuje Drážní inspekce.

Přejezd v Přílukách vede z hlavní cesty od Vizovic přes koleje do průmyslového areálu. | foto: Luděk Ovesný, MAFRA

Letos v březnu se srazil vlak s osobním autem na závorami nechráněném železničním přejezdu v Rožnově pod Radhoštěm. Výsledkem střetu bylo jedno zranění a škoda půl milionu korun.

„Řidič nerespektoval zabezpečovací zařízení a vjel na přejezd v době, kdy se blížil vlak,“ popsal mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Podobných nehod se ve Zlínském kraji stalo v první polovině letošního roku sedm a zemřel při nich jeden člověk.

„V porovnání se stejným obdobím minulého roku je situace srovnatelná v počtu nehod i v jejich následcích,“ řekl Drápal.

Na přejezdu ve zlínské části Podvesná se staly za posledního dva a půl roku čtyři nehody. Poslední byla v květnu, kdy auto vjelo na přejezd, i když byla v provozu světelná signalizace. Škoda činila 100 tisíc korun, ke zranění naštěstí nedošlo.

Přejezdy na železniční trati procházející Zlínem se změní s její elektrifikací, kterou připravuje stát. Potom by měly být všechny bezpečnější. S investicí za celkově 12 miliard korun by se mohlo začít v roce 2023, příprava se však prodlužuje.

Přejezd v Rožnově pod Radhoštěm u průmyslového areálu Tesly, který Drážní inspekce rovněž řadí mezi rizikové, se může začít měnit už příští rok. Přestaví se také celá nepřehledná křižovatka, jíž je součástí.

„Z pohledu Správy železnic jsou rizikové kamiony, které se stáčejí z cesty I/35 do areálu Tesly a občas zůstanou stát na kolejích kvůli plné křižovatce. Tím se zvyšuje nebezpečí střetu s vlaky, které v blízkosti křižovatky jezdí,“ zmínil rožnovský místostarosta Jan Kučera.

„Cílem veřejné zakázky je rekonstrukce rozsahu zabezpečení železničního přejezdu (světelný přejezd se závorami) a zvýšení bezpečnosti,“ uvedl Marek Illiaš z tiskového odboru Správy železnic. Výstavbu světelné křižovatky má financovat město, opravu přejezdu stát.

Minulý rok se na přejezdech ve Zlínském kraji stalo 9 nehod (2 mrtví), předloni 6 (1 mrtvý) a v roce 2017 to bylo 15 (4 mrtví). Pokud jde o mezikrajské srovnání, jsou statistiky pro Zlínský kraj spíše příznivé.

Ve Středočeském kraji došlo loni na přejezdech k 37 nehodám, v Ústeckém k 22, v Moravskoslezském k 15. Také počty mrtvých jsou tam výrazně vyšší. „Rozdíly jsou dány i hustotou železniční sítě v daném kraji,“ podotkl Drápal.

Autor: