iDNES.cz

Zlínský kraj zatím odložil plán zdražit lidem znovu vlaky a autobusy

  8:56
Linkové autobusy a regionální vlaky ve Zlínském kraji se od příštího roku zdražovat nebudou, ačkoliv vedení kraje chtělo jízdné zvednout o zhruba 10 procent, aby alespoň částečně sanovalo ztráty vzniklé z drahých pohonných hmot a inflace. Pro cestující by to bylo od letošního ledna třetí zdražení.

Autobusové nádraží ve Vsetíně (březen 2021). | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Hejtmanství zohlednilo, že by další zdražení mohlo cestující od využívání veřejné dopravy odradit, a nižší jízdné naopak přilákat další.

„Lidé mají problémy s energiemi, s pohonnými hmotami. Teď jim zdražily i potraviny, služby se zdražují, všechno se zdražuje. A nám v současné době přibylo klientů, kteří cestují veřejnou dopravou,“ nastínil náměstek hejtmana Radek Doležel, který má v kompetenci dopravu. „Takže si říkáme: zkusme trošku šetřit občany, protože pro ně je to velký problém,“ doplnil.

Ke zdražení je možné podle Doležela přistoupit později. Kraj zdražoval letos v lednu a v červenci, dohromady z jedné koruny na 1,35 koruny za ujetý kilometr. Od roku 2023 to mělo být na 1,50 Kč. Nástupní sazba se během tohoto roku zvýšila z devíti na současných 11 korun.

Cestující se po koronaviru do veřejné dopravy vracejí. Ve srovnání s rokem 2019, který byl poslední před příchodem viru, vzrostl letos jejich počet o pět procent. „Byli bychom rádi, kdyby tento pozitivní trend pokračoval,“ přeje si Doležel.

Podle něho je jízdné ve Zlínském kraji ve srovnání s těmi ostatními levnější. V rámci integrovaného dopravního systému, který v kraji funguje druhým rokem, jdou všechny tržby právě kraji. Ten si službu objednává u dopravců, jímž za ni platí. I proto mu záleží na počtech cestujících, znamenají pro něho peníze.

Od letošního července kraj zavedl předplatné jízdné na týden a měsíc, aby cestující ještě více nalákal. Od příštího roku chce dát do oběhu čtvrtletní i roční předplatné. Od toho si slibuje i větší zájem o kartu Zetku, již si zatím koupilo zhruba 25 tisíc cestujících. Největší zájem o ni byl letos v září.

V roce 2023 se má do integrovaného dopravního systému přidat městská hromadná doprava ve Vsetíně a v Kroměříži. Dokončí se integrace v Uherském Hradišti, kde začala letos v říjnu. Zlín může přijít na řadu v roce 2024.

Autor:
zpět na článek