iDNES.cz

Ve Valašském Meziříčí přibyly nové radary, systém přináší městu miliony

  9:50
Řidiči projíždějící Valašským Meziříčím si musejí dát větší pozor na to, kolik mají na tachometru. Město totiž před pár dny rozšířilo počet bodů, kde měří rychlost pomocí stacionárních radarů.
Ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Nově přístroje přibyly v ulicích M. Alše, Rožnovská a Žerotínova, doplnily tak stávající čtyři lokality na ulicích Vsetínská a Šafaříkova a místních částech Podlesí a Hrachovec.

„Cílem je zklidnit v těchto místech dopravu. Věříme, že na ulicích Rožnovská a Žerotínova přispějí radary k větší bezpečnosti lidí na přechodech, v jejichž blízkosti jsou umístěny,“ zmínil starosta Robert Stržínek.

V ulici M. Alše, kde zatím chybí chodník, by měl radar ochránit chodce, kteří jdou podél komunikace například ke svým garážovým stáním, ale také projíždějící cyklisty.

Zřízení nových měřicích bodů vyšlo město na 800 tisíc korun. V praxi se rychlost neměří na všech místech současně. Funguje to tak, že město využívá dvě elektronické jednotky, jež reálně rychlost měří, řidiči však nikdy nevědí, na kterém místě.

„To má ten efekt, že se pravidla ve zmíněných lokalitách dodržují podstatně lépe než dřív,“ vyzdvihl Stržínek.

Loni vybrala radnice na pokutách 17 milionů korun

Ve Valašském Meziříčí mají s používáním radarů bohaté zkušenosti, první nainstalovali už před čtyřmi lety. Podle starosty se systém osvědčil a v lokalitách, kde se měří, klesl počet přestupků o 80 až 90 procent.

„Přesto motoristé nejvyšší povolenou rychlost v obci pravidelně překračují. Jen v loňském roce šlo v průměru o 550 řidičů týdně, přičemž mezi nimi byli i tací, kteří ve městě jeli téměř stokilometrovou rychlostí,“ popsal šéf strážníků Jan Camfrla.

Kromě zvýšení bezpečnosti celý systém přináší i peníze do městské pokladny. Loni radnice na pokutách vybrala necelých 17 milionů, letos zatím pět.

Právě za vybírání tak značné sumy peněz od řidičů je radnice občas kritizována.

„Objevují se hlasy, zda je to morální, zda si jen nepřilepšujeme do rozpočtu. Pravda ale je, že doprava je tu mimořádně frekventovaná a taková represivní opatření jsou jedinou cestou, jak ji zklidnit,“ vysvětlil Stržínek.

Vybrané peníze podle něj město do dopravy znovu investuje – ať už je to MHD zdarma nebo opravy cest a chodníků. „Systém je navíc finančně náročný na instalaci i administraci, stará se o něj sedm pracovníků,“ dodal starosta.

zpět na článek