Tendr na autobusové dopravce pro Zlínský kraj platí, jezdit mají za rok

  15:34
Zakázka na autobusové dopravce ve Zlínském kraji je v pořádku, potvrdil antimonopolní úřad. Vybraní dopravci by mohli začít jezdit od roku 2021. Proti podmínkám výběrového řízení ještě padla žaloba, ta už ale nemá odkladný účinek.

ilustrační snímek | foto: Arriva

Vedení Zlínského kraje může být spokojené, protože Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nakonec potvrdil, že veřejná soutěž na autobusové dopravce je v pořádku. Kraj ale zároveň ztratil téměř rok času a nemohl uzavřít smlouvy s vybranými firmami. Dopravce si musel zajistit na dobu dočasnou, aby měl kdo vozit cestující.

Teď může hejtmanství udělat další krok. Do konce ledna chce uzavřít smlouvy s dopravci, kteří v tendru uspěli, s tím, že by mohli začít jezdit od začátku roku 2021, případně v jeho průběhu.

Ve stejném termínu by měl začít fungovat už dříve avizovaný integrovaný dopravní systém. Cestujícím umožní jezdit na jednu kartičku ve všech typech veřejné dopravy.

„Věřím, že přestanou komplikace s jízdenkami, bude více spojů a budou lépe navazovat autobusové spoje na vlakové. Ale nemůže to začít hned, bude to zdržení zřejmě téměř o rok. Firmy, které vyhrály výběrové řízení a budou chtít nastoupit, se musejí připravit tím, že nakoupí autobusy,“ řekl hejtman Jiří Čunek.

„Je to na trpký úsměv. Byli jsme od začátku přesvědčeni, že jsme nepochybili,“ podotkl náměstek hejtmana přes dopravu Pavel Botek. „Rozhodnutí antimonopolního úřadu se kloní k tomu, že zadání soutěží nebylo závadné ani diskriminační, mnohdy to byly obstrukce ze strany neúspěšných nebo nezúčastněných dopravců,“ narážel Botek na společnost BusLine, která napadla soutěž nejen ve Zlínském kraji, i když se jí tady nezúčastnila.

Čunek dokonce naznačil, že by kraj mohl na BusLine podat trestní oznámení. „Aby se někdo odvolával a zdržoval soutěž a pak se záhadným způsobem dostal coby dopravce přes jednoho z těch, kteří neuspěli v soutěži, to zakládá podezření z trestného činu,“ poznamenal.

BusLine poskytl dvacet autobusů i s řidiči firmě ČSAD Vsetín, tedy společnosti miliardáře Zdeňka Zemka. Ta v soutěži neuspěla a dnes jezdí pro kraj dočasně, protože ji oslovil stejně jako jiné dopravce.

„Nesouhlasit s podmínkami zadávacího řízení je zákonné právo uchazečů,“ reagoval jednatel BusLine Jakub Vyskočil. „Například v posledním dopravním tendru v Královéhradeckém kraji se obdobně zachovala jedna významná dopravní společnost. A nikdo ji za to takto agresivně nenapadal, přestože situace byla totožná a zákon ji předvídá,“ doplnil.

Vyskočil naopak zmínil, že Botek údajně pozval jednatele BusLine na schůzku mimo krajský úřad v době, kdy soutěž probíhala. „Významně lobboval za nepodání podnětu na ÚOHS, možná tedy má pan náměstek osobní zájem na výsledku soutěže,“ naznačil Vyskočil.

Botek tvrzení o schůzce odmítl. „Není to pravda,“ řekl.

Nový termín je šibeniční

Angažmá BusLine ve veřejné zakázce kraje tím ale nekončí. Jen několik desítek hodin po potvrzení správnosti tendru antimonopolním úřadem firma napadla toto rozhodnutí žalobou u správního soudu. „Koncepčně se soutěží nesouhlasíme,“ prohlásil Vyskočil.

„Překvapuje nás, jak rychle dokázali žalobu podat, možná chtějí jít až do Štrasburku,“ uvedl k tomu Botek.

Podle BusLine byly některé podmínky v tendru diskriminační. Třeba to, že kraj umožnil dopravcům využít tutéž referenční veřejnou zakázku ve více částech zadávacího řízení, ale najeté kilometry směli použít jen jednou.

„Zadávací podmínky i postup zadavatele byly v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ sdělil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Podaná žaloba nebude mít aktuální vliv na to, že kraj může po téměř roce od ukončení soutěže uzavřít s dopravci smlouvy. Botek se sejde se zástupci dopravců dnes, aby se blíže dohodli na termínu. Za kraj preferuje 1. leden 2021.

„Můžou být ale objektivní příčiny dopravců, třeba nebudou mít autobusy,“ konstatoval Botek.

Dopravci považují zmíněný termín za šibeniční. „Budeme potřebovat nové odbavovací systémy a zhruba třicet nových autobusů, přičemž kapacity u výrobců nejsou,“ upozornil ředitel Krodos Busu Luděk Ferenc.

„Od poloviny příštího roku by to mohlo být přijatelné,“ popsal Ivan Kallus, zástupce ředitele pro autobusovou dopravu ČSAD Uherské Hradiště.

Přitom původně měli mít dopravci na přípravu ještě méně času. Vedení kraje loni v únoru otevíralo obálky s nabídkami a v březnu pak výběr firem potvrdili radní. Noví dopravci měli začít jezdit hned od prosince. Než s nimi ale kraj mohl podepsat smlouvy, zasáhl v dubnu do výběrového řízení antimonopolní úřad.

V zadání veřejné soutěže byl kraj rozdělený do šesti oblastí. Arriva vyhrála ve Zlíně, Krodos Bus v Kroměříži, ČSAD Uherské Hradiště v Uherském Hradišti a Valašských Kloboukách, Transdev Morava s TQM ve Vsetíně a Valašském Meziříčí.

Autor: