Železnici v Uherském Brodě přemostí, uleví tak přetížené dopravě

  9:16
V Uherském Brodě našli odpověď na otázku, jak ulevit dopravě, kterou ve městě zahušťuje vytížená křižovatka ulic Vlčnovská a 26. dubna. Právě odtud míří denně tisícovky aut do historického jádra a rovněž k dopravnímu terminálu.

ilustrační snímek | foto: Petr EretMAFRA

Po úvahách nad vznikem nadjezdu či podjezdu padla volba na 236 metrů dlouhé přemostění železnice.

Obří konstrukce má vést z prostor poblíž bývalého autobusového nádraží a spojit ulici Pod Valy s průmyslovou zónou v ulici U Porážky. I když finanční zajištění stavby je zatím v nedohlednu, náklady se odhadují na více než 200 milionů korun, vedení města už má představu o spuštění provozu.

„Pokud půjde všechno podle plánu, po mostě by se mohlo začít jezdit v roce 2025,“ plánuje brodský starosta Ferdinand Kubáník.

Radnice dokončuje rok dlouhé majetkové vypořádání s vlastníky potřebných pozemků. Zastupitelé mají v červnu schvalovat poslední dvě směny, v září pak investiční záměr, na nějž naváže veřejná soutěž na projektanta.

Starosta Kubáník předpokládá, že tendr skončí ještě letos a územní rozhodnutí město získá na závěr roku 2022 nebo zkraje následujícího. „Dohromady jsme za čtyři majetkové transakce se třemi firmami a jedním soukromým vlastníkem zaplatili zhruba čtyři miliony korun. Nejdražší pozemek, který jsme museli získat, stál přibližně 2,5 milionu,“ vypočítává Kubáník.

V nadcházejících dnech čekají město zásadní jednání se Správou železnic (SŽ). Aby mohla radnice dál postupovat podle svého záměru, musí splnit několik podmínek. Mezi ty nejdůležitější patří navýšení konstrukce tak, aby SŽ mohla pokračovat ve vlastních plánech s elektrizací trati ze Starého Města do Luhačovic, jejíž součástí je rovněž brodský terminál.

U nové konstrukce je nutné zohlednit větší výšku, především nad hlavními kolejemi. „Mostní pilíře navíc budou muset být umístěny tak, aby nezasahovaly do ploch volných skládek na obou stranách kolejiště. Most bude muset rovněž umožnit zachování obousměrného provozu pro nákladní dopravu,“ sdělil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Na klíčovou stavbu by si město vzalo i úvěr

Město chce náklady na stavbu pokrýt dílem půjčkou a dílem příspěvkem od Státního fondu dopravní infrastruktury, o nějž požádá. Odhadované náklady za 200 milionů korun představují pětinu toho, co by stála stavba nadjezdu nebo podjezdu.

„Most je jednoznačně nejlepší z možných variant,“ je přesvědčen brodský místostarosta Petr Vrána, jenž má ekonomiku města v kompetenci. Radnice se podle něj úvěrům brání, avšak chystaná dopravní stavba je pro město natolik významná, že pokud by nebylo zbytí, požádá o úvěr.

„Nechali jsme si už dřív vypracovat studii a objevilo se několik úskalí. Kromě nákladů za miliardu, které nejsou v možnostech města, se v případě podjezdu objevil problém s tím, že by jím nemohly projíždět nákladní vozy,“ vysvětluje Vrána. „Navíc by muselo jít k zemi několik domů, a když k tomu přidám velké množství majetkových vypořádání, tak si tuto akci vůbec nedokážu představit.“

Bývalý brodský starosta a dnešní opoziční zastupitel Ladislav Kryštof považuje plány svých nástupců za „hudbu budoucnosti“. Podle něj se sice dobře poslouchá, ale realita může být nakonec zcela jiná.

„Dosud existuje stále jen studie, ze které nelze usuzovat nic konkrétního,“ namítá Kryštof. Podle něj lze očekávat problémy především v lokalitě u zrušeného autobusového nádraží. „Z mých informací vyplývá, že současný majitel pozemků tam plánuje stavbu obchodů,“ poznamenal.

„Prostory mezi firmou Raciola a bývalým autobusovým nádražím máme vyřešené. O konkrétním umístění začátku přemostění tam rozhodne až projektant,“ reagoval starosta Kubáník.