Ve Zlíně vznikne Institut Paměti národa, oživí příběhy z války a komunismu

  9:12
V bývalém ševcovském muzeu ve zlínském baťovském areálu vznikne Institut Paměti národa. V nové expozici budou moderní formou zpracovány vzpomínky lidí ze Zlínského kraje na útrapy totalit. Budovu, která dříve sloužila jako brána do areálu Svitu, kraj bezplatně pronajal na pět let, pak ji chce zbourat.

Budova číslo 1 (bývalá hlavní brána Svitu) byla dlouhou dobu bez využití. Nově tu vznikne Institut paměti národa. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Věra Kolková vyrůstala vedle jízdárny rodiny Baťů ve Zlíně. Jejího otce v roce 1932 zaměstnal jako instruktora jezdectví Tomáš Baťa a po jeho smrti nástupce Jan Antonín. Věra se sblížila s vdovou Marií a po válce pracovala v bývalém Baťově obchodě v Ostravě.

Její příběh vypovídá také o válečných útrapách a komunistickém režimu a i on by měl být součástí expozice, kterou uvidí návštěvníci chystaného Institutu Paměti národa ve Zlíně.

„Je zatím těžké s jistotou říci, které pamětníky do expozice zařadíme a které nikoliv. Navíc plánujeme pamětníky také průběžně střídat, aby byla expozice stále něčím nová a zajímavá i pro ty, co už ji jednou viděli,“ přiblížil ředitel Paměti národa – pobočky Střední Morava Petr Zavadil.

Nezisková organizace Post Bellum, která projekt Paměť národa založila, chce muzeum 21. století v podobě Institutu Paměti národa otevřít už delší dobu. Mělo by představit příběhy pamětníků ze Zlínského kraje, kteří zažili totality minulého století, moderní formou, jež by bavila i mladší generaci.

Vhodné místo ve Zlíně hledali zástupci organizace od začátku minulého roku. Nakonec objevili v současné době nevyužívanou budovu č. 1 v baťovském areálu, kde kdysi sídlilo ševcovské muzeum. Budova patří Zlínskému kraji, který hledal vhodného nájemníka.

„Jsem ráda, že se přihlásili a uspěli,“ uvedla krajská radní pro školství Zuzana Fišerová. „Věřím, že příběhy veteránů z 1. a 2. světové války, někdejších vězňů sovětských gulagů a nacistických koncentračních táborů, příběhy agentů StB, vyšetřovatelů, dozorců a komunistických funkcionářů spojí do mozaiky, která bude informačně nabitá a divácky atraktivní,“ doplnila.

Paměť národa má prostory pronajaté bezplatně na pět let. Pak má kraj v plánu budovu zbourat.

„Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby doba výpůjčky byla delší. Tato budova splňuje naše požadavky na velikost prostoru a na umístění v centru města. Zároveň má místo svého genia loci a je klíčové pro moderní dějiny Zlína,“ připomněl Zavadil.

„Ale respektujeme plány kraje. Počítáme, že za dobu pěti let se Institut Paměti národa ve Zlíně etabluje a získáme případně jiné prostory,“ dodal.

Institut chce do všech krajských měst

Kdy bude institut otevřen pro veřejnost, zatím neví. Pravděpodobný je ale konec příštího roku, případně začátek roku 2023. V celé republice jich Post Bellum chce otevřít více a aktuálně na ně shání finance ve veřejné sbírce.

První by měl vzniknout v Pardubicích, pak v Praze, Brně, Olomouci a následně v krajských městech. Organizace potřebuje deset milionů korun a zatím od dárců vybrala necelé dva miliony.

„Chceme využívat moderní expozice, aby dějiny bavily i mladé. Vytvořit prostor, kde se budou setkávat generace a předávat si zkušenosti,“ vysvětlují zástupci Post Bellum.

„Po letitých a složitých jednáních s politiky jsme ustoupili od plánu postavit velké muzeum, které najdete v metropolích u našich zahraničních sousedů. Místo toho jsme se rozhodli pro menší centra, s náklady do pěti milionů, která budou v krajských městech,“ uvádějí.

Jak by organizace chtěla příběhy pamětníků 20. století ve svých institutech „vyprávět“? Svůj záměr a technologie teď představuje v Plzni na výstavě Osvobození bez svobody. Návštěvníkům ukazuje velkoformátové fotografie, kombinované projekce i prvky rozšířené reality se zvukovými a světelnými efekty. Události 20. století mohou prožít očima dělníka, vězně nebo třeba rodiny, která po komunistickém puči přišla o všechno.

V institutu by pak neměl chybět digitální průvodce a expozice má být proměnlivá a natolik interaktivní, že návštěvníka vtáhne do příběhu.

Autor: