iDNES.cz

Díky dohodě krajů získají Pustevny novou rolbu pro běžkaře i závoru

  17:12
Sjezdovky na Pustevnách, které stály už minulou zimu, se nerozjedou ani v té příští. Navíc hrozilo, že bude lokalita pro lyžaře zcela zapovězenou a nebude čím upravit ani běžecké tratě. Nyní ale mohou být zájemci o běžecké lyžování klidní. Moravskoslezský kraj koupil novou rolbu za čtyři miliony korun a jezdit bude právě na Pustevnách. Tratě upraví také na území Zlínského kraje.
Ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

„Dohodli jsme se s kolegy z Moravskoslezského kraje, že zainvestují rolbu a my zase závoru, která uzavře jedinou příjezdovou cestu na Pustevny,“ uvedl krajský radní odpovědný za turistický ruch Jan Pijáček.

Tím se podstatně zvýší bezpečnost pěších turistů i běžkařů. V místě sice platí zákaz vjezdu, řidiči ho ale často nerespektují.

Kromě toho Zlínský kraj vypisuje už třetím rokem dotaci na údržbu tratí. „Také na příští zimu počítáme s částkou 800 tisíc korun,“ dodal Pijáček.

Rolba, která na Pustevnách jezdila dosud, už je ve špatném technickém stavu. „Je hodně stará, což se projevuje na její spolehlivosti,“ potvrdil Petr Chrostek, jednatel společnosti Pustevny, která provozuje lanovku a skiareál.

Koupit nový stroj je však kvůli odstaveným sjezdovkám nereálné. A jasné není ani to, jestli a kdy se sem lyžaři zase vrátí.

Pustevny: nejlepší výlet na běžkách v Beskydech

Problém je jak s dostupností místa, tak i s nedostatkem vody pro umělé zasněžování. Počty lyžařů proto postupně klesaly. „Nedalo se to udržet,“ konstatoval Chrostek.

O tratě se společnost bude starat i nadále, jen s cizím strojem. Rolbu bude provozovat Moravskoslezský kraj, firma dodá zaměstnance, který ji bude obsluhovat.

V uplynulé zimní sezoně tady při úpravách běžeckých tratí najezdili 250 motohodin. Díky tomu byly projeté stopy z Pusteven na Martiňák nebo opačným směrem na Radhošť. Upravují se i běžecké okruhy na Zmrzlém.

Kraj proplácí najeté kilometry podle údajů z GPS

Spolupráce krajů není náhodná. Jejich hranice leží v turisticky oblíbených místech a mají společný cíl – zvýšit jejich atraktivitu a přilákat ještě víc návštěvníků.

Kromě Pusteven se rolbaři ze Zlínského kraje potkávají s kolegy ze severu Moravy také na Beskydské magistrále, přesněji na Bumbálce.

Magistrála je totiž rozdělená na dvě části. O úsek, který vede z Bumbálky přes Třeštík, Soláň a Vsacký Cáb na Vsetín, se stará Sdružení Valašsko – Horní Vsacko. „K dispozici má tři rolby a skútr,“ řekl Igor Levč z horské chaty Cáb, který jednou z nich upravuje Beskydskou magistrálu. Tratě jsou tady v nadmořské výšce od 850 do 1020 metrů nad mořem.

Druhá část, z Bumbálky, je v režii sousedního kraje. Upravují tady zhruba 3kilometrový úsek, na němž je terén ještě sjízdný.

Dobré podmínky pro běžkaře vytvářejí i na dalších místech. Žádat o krajskou dotaci na údržbu stop mohou všichni, od firem přes chataře až po obce či mikroregiony.

Podmínky podpory jsou nastavené tak, aby minimalizovaly možnost zneužití peněz. Dílem se dají využít na údržbu strojů před zimou a dílem na samotnou úpravu tratí. Ta se vyplácí na základě údajů z GPS.

„Platíme tedy jen skutečný počet kilometrů, které rolbaři projeli,“ popsal Pijáček.

Ročně by částka vyšla až na 250 kilometrů lyžařských tratí. Záleží ale na tom, jestli je sníh.

I ve Zlínském kraji jsou ovšem lokality, kde se dá s jistotou předpokládat, že sníh bude. Na Pustevnách, Beskydské magistrále nebo hřebenové trase Kohútka–Kasárna v Javorníkách se upravuje dlouhodobě. A už teď se chystají na zimní sezonu.

Stopy projíždějí i v okolí Velkých Karlovic, Valašské Bystřice nebo v Rožnově. „Máme jeden sněžný skútr, kterým upravujeme stopy z Rožnova směrem na Dolní Bečvu a také na golfovém hřišti,“ sdělil rožnovský místostarosta Jan Kučera.

I během mírných zim v posledních letech sníh měli. „Bylo to ale znát. Doba, kdy se dalo jezdit, byla kratší,“ dodal Kučera.

Radnici to ročně vyjde na částku do 100 tisíc korun. Zatímco na hřebeny hor lákají upravené tratě množství turistů, v Rožnově je využívají především obyvatelé města.

zpět na článek