Když dálnice slouží i jako obchvat. Otrokovice se brání placené silnici

  12:24
Dostavěný úsek dálnice D55 může nadále zůstat bez poplatku, musí to ale povolit ministerstvo dopravy. Když před čtyřmi lety rozhodlo o tom, že řidiči nebudou muset platit za obchvat Kroměříže, i když je součástí dálnice D1, bylo to krátce před volbami do Sněmovny.

„Cítil jsem křivdu, že za něj (obchvat Kroměříže) musejí řidiči platit. Byl to lokální problém, kterému jsem se hodně věnoval,“ řekl tehdy Radek Vondráček, kroměřížská jednička kandidátky ANO, který je dnes předsedou Poslanecké sněmovny.

Nyní řeší stejný problém Otrokovice. Na konci června se otevřely první dva jízdní pruhy druhé části dálničního obchvatu města, což ovšem znamená, že by se za něj mělo od příštího roku začít platit.

Jde o zatím poslední hotovou část dálnice D55. Zdarma je na základě výjimky ministerstva dopravy jen do konce letošního roku. Vedení Otrokovic ji ale chce prodloužit.

„Řešíme to přes politickou linku i po úřední linii. Proto jsme si nechali zpracovat měření dopravy, z něhož vyplývá řada podpůrných argumentů,“ uvedla starostka Hana Večerková (ANO).

Dálniční obchvat Otrokovic má být zdarma jen do konce roku 2021.

„Například to, že obchvat bez poplatku využívá kolem 40 procent řidičů, kteří jedou do a ze Zlína, a až kolem 90 procent těch, kteří jedou z nebo do Otrokovic a jejich okolí.“

Spousta obyvatel otrokovické části Bahňák také dnes jezdí po obchvatu směrem do Zlína. Pokud bude zpoplatněný, opět zvolí cestu přes centrum města a kvítkovickou křižovatku. Jejímu provozu se po otevření dvou pruhů druhé poloviny obchvatu ulevilo, jinak bývala v dopravních špičkách ucpaná.

Po zpoplatnění obchvatu by se v Otrokovicích zvýšila prašnost i hluk. Proto se radnice snaží na ministerstvu dopravy vyjednat, aby byl obchvat nadále mezi výjimkami, které jsou osvobozené od poplatku. Podobně jako obchvat Kroměříže, Brna, Plzně nebo Prahy. „Doufám, že toho můžeme dosáhnout,“ podotkla Večerková.

Pomoci by mohl fakt, že hnutí ANO má svého ministra pro dopravu, jímž je Karel Havlíček.

„Myslím, že se nám daří nalézat argumenty pro to, aby ministerstvo dopravy názor změnilo. Potřebovali jsme měření, ze kterých vyplývá, že jde především o obchvat, a ne o dálnici. Ministerstvo však stále nemluví o obchvatu, ale o dálnici,“ naznačil zlínský poslanec za ANO Marek Novák.

Odpověď státu dostanou Otrokovice v červenci

„Ministerský přístup je jiný, úředníci jsou striktní. Vysvětlujeme jim, že, když nebude obchvat zpoplatněný, obyvatelům Otrokovic se uleví a státní správu to nebude nic stát. Nikdo si nekupuje dálniční známku jen kvůli obchvatu,“ uvedl Vondráček.

Podle něho byla situace v Kroměříži odlišná v tom, že dálnice vede v trase původního obchvatu města. Takže řidiči, kteří se městu chtějí vyhnout, nemají jinou možnost než jet po dálnici.

Ministerstvo dopravy situaci nechce zatím příliš komentovat. O výjimkách na následující rok rozhoduje vždy v polovině toho předcházejícího.

„Myslíme si, že by bylo neslušné, aby se zástupci Otrokovic dozvěděli náš verdikt dříve z novin než z odpovědi na podklady, které jsme po nich žádali a které poslali. Odpovíme jim ještě v průběhu července,“ konstatoval mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Podle úřadu se ze zpoplatnění vyjímají vybrané dálniční úseky, které tvoří právě obchvaty měst nebo ještě nejsou celé napojené na dálniční síť. První případ by se mohl týkat Otrokovic. V roce 2018 byly od poplatku osvobozeny právě takové dálniční úseky, jež slouží jako obchvaty.

„Znepoplatněním chceme pomoci tomu, aby dálnici využívali i řidiči, kteří běžně nejezdí na delší vzdálenosti a mají tak sníženou motivaci kupovat si dálniční známku. A aby takoví řidiči nezatěžovali místní silnice a cestu si v blízkosti měst mohli krátit také po dálnici,“ okomentoval v obecné rovině situaci Jemelka. „Pro rok 2022 se zásadní koncepční změny v rozsahu zpoplatnění nepředpokládají,“ dodal.

Autor: