Alej MiGů v kunovickém Leteckém muzeu se rozroste o další stíhačku

  17:34
Když se uplynulou sobotu krátce před devatenáctou hodinou objevil na kunovickém letišti tahač s korbou a cenným nákladem, ředitel Leteckého muzea Martin Hrabec si mocně oddechl. Na Slovácko totiž dorazila dávná chlouba armád Varšavské smlouvy stíhačka MiG-23 MF.

Převoz stíhačky MiG-23 z Prahy do Kunovic komplikovalo sněžení (prosinec 2021). | foto: Lukáš Skládal, Letecké muzeum Kunovice

Dosud ji mohli obdivovat jen zaměstnanci státního podniku LOM v pražských Malešicích, brzy se ale má stát novým magnetem kunovického muzea.

Poslední cesta slavné stíhačky z Prahy napříč zasněženou republikou trvala bezmála pět hodin. Na větší části ji zasypával sníh, konvoj musel kvůli tomu změnit původní směr a k muzeu nakonec nezamířil přes Chřiby, ale objížďkou přes rovinaté Otrokovice.

První zdržení jsme měli už v Praze. Silná chumelenice nám komplikovala odmontování křídel, stroj jsme museli před naložením neustále odmetat,“ poznamenal Hrabec, jenž na transport dohlížel z osobního vozu.

Pracovníci muzea se nyní pustí do složení částečně rozebraného stroje, následovat bude postupná obnova. Svůj první exponát s nastavitelnou geometrií křídel chtějí vystavit na konci června 2022.

Před převozem z Prahy do Kunovic bylo nutné stíhačku MiG-23 MF částečně demontovat

Nový přírůstek expozice má bohatou historii. MiG-23 MF trupového čísla 7184 patřil do takzvané třetí generace stíhacích letounů, jimiž ruský výrobce vybavoval armády států Varšavské smlouvy. Domovským letištěm mu byla vojenská základna v Žatci, kde sloužil u 11. stíhacího pluku. Podnik LOM ho vlastnil od roku 1996.

Jedná se o poslední model řady 23 MF, jenž byl do tehdejšího Československa dodaný před dvaačtyřiceti lety. Odchylka s termínem převozu do Kunovic byla pouze jednodenní, armáda stroj převzala 3. prosince 1979.

„Stíhačku po renovaci vystavíme v naší ‚aleji MiGů‘, ve které se zatím řadí čtyři stroje. Nový letoun má vyhrazeno místo hned vedle modelu 21 MF. Mimochodem, také tento stroj byl posledním, který k nám z Ruska přiletěl,“ prozradil Hrabec.

Další zajímavosti se možná ještě objeví. „K letadlu ještě nevlastníme žádnou dokumentaci a je možné, že z ní vyčteme další neznámé skutečnosti,“ vysvětlil šéf muzea.

Nadzvukový letoun má totiž za sebou několik tvrdých přistání, které si vynutily poměrně rozsáhlé opravy. „K jeho pilotům patřila legenda československého letectví Václav Vašek. Tento prvotřídní stíhač pomáhal ke slávě MiGů také na Západě, kde si vysloužil přezdívku Double Wendy a je dodnes velmi populární,“ zmínil Hrabec.

Letečtí nadšenci z Kunovic získali letoun zatím na zápůjčku, což je podle ředitele běžný postup. „Majitelé chtějí mít jistotu, že o zachovalý stroj bude nadále pečlivě postaráno a to my umíme,“ zdůraznil Hrabec.

Muzeum vystavuje za podobných podmínek rovněž proudový nadzvukový letoun L39 Albatros ve vlastnictví Vojenského historického muzea v Praze nebo dopravní letoun Jak 40, jenž patří Technickému muzeu v Brně.

Navzdory často hustému sněžení byl víkendový transport v porovnání s dosud nejnáročnějším přesunem, který se uskutečnil v září 2016, „hračkou“. Tehdy se z Prahy do Kunovic vydal trup bývalého vládního letounu Tu-154, na jehož palubě slavili čeští hokejisté olympijské zlato při návratu z Nagana, a cesta z vojenského letiště v Kbelích do Kunovic trvala tři dny.

Jednalo se o jeden z historicky největších převozů letecké techniky na území Česka. Letoun s přezdívkou Naganský expres je dnes hlavním lákadlem muzea.