Roste zejména u silnic II. a III. třídy a silničáři napočítali dvacet až třicet lokalit.
„Jde o invazivní rostlinu, která je schopna vytlačovat ostatní původní druhy vegetace. Může dorůstat až do výšky tří metrů a její nebezpečí v blízkosti silnic spočívá v tom, že zasahuje do vozovek a brání motoristům ve výhledu, což ohrožuje bezpečnost silničního provozu,“ vysvětlila Pavla Nedbalová, referentka péče o silniční zeleň Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK).
Křídlatka, nejčastěji křídlatka japonská, roste podél krajských silnic většinou v krátkých úsecích, nejdelší měří asi padesát metrů.
Obranou před rozrůstáním je podle Nedbalové především pravidelné sečení mladých rostlin, které ještě nedospěly k fázi, kdy se mohou množit řízkováním.„U větších keřů jsme letos poprvé přistoupili k cílené likvidaci prostřednictvím specializované zahradnické firmy,“ doplnil ředitel ŘSZK Bronislav Malý.
Invaze křídlatek dál vytlačuje místní flóru, nejúpornější je tuzemský kříženec |
Na vzrostlé keře křídlatky teď firma aplikuje herbicidní postřik, druhý bude následovat na konci vegetačního období.
„Tím se podaří trvale zlikvidovat asi 90 procent rostlin,“ upřesnila Nedbalová s tím, že za tuto zakázku zaplatí ředitelství zhruba 150 tisíc korun.
Výskyt křídlatky zatím u silnic ve Zlínském kraji nedosáhl kritického bodu. Silničáři se i tímto opatřením snaží, aby takový vývoj nenastal ani v budoucnu. Nepřímo tomu napomáhá také pravidelné sečení trávy podél silnic. K tomu má ŘSZK vyčleněnu částku přibližně 45 milionů korun.