Učitelé si zvykají na výuku online, natáčejí videa, problémem je zkoušení

  10:42
Pro komunikaci se studenty teď vyučující využívají internet. Posílají odkazy na online materiály, nové učivo vysvětlují pomocí chatu nebo videí. Vydržet musejí nejméně do druhé poloviny května, kdy by se školy mohly znovu otevřít.

Učitelka matematiky a chemie ze zlínského Gymnázia Lesní čtvrť Ivana Machačíková. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Když žáci Základní školy Masarykova z Valašského Meziříčí otevřeli výukové video, které jim poslala jejich učitelka, nestačili se divit. Pedagožka se oblékla do hokejového dresu a na úvod jim řekla: „Mně zrušili extraligu, vám zavřeli školu. Nedá se nic dělat, musíme se s tím nějak popasovat. Společně to zvládneme.“ Následně pak vysvětlila učivo.

Neotřelý nápad je jedním z těch, jimiž se učitelé snaží zaujmout žáky a přimět je k domácí výuce. Náročné je to pro všechny zúčastněné – kantory, studenty i rodiče.

„Videa děti strašně berou. Domnívám se, že je to dokáže s učitelem sblížit. Najednou vidí, že třeba i paní učitelka 50+ dokáže natočit video a poslat jej,“ popisuje ředitel zmíněné valašskomeziříčské školy Jiří Buksa. „Navíc video v hokejovém dresu je bezvadný nápad,“ ocenil snahu své podřízené.

Plaga: Návrat do škol nejdřív v půlce května. Prázdniny a zkoušky budou

Každá škola se se situací, kdy vláda zakázala přítomnost dětí ve škole, aby zabránila šíření nového koronaviru, musela vyrovnat po svém. Žádné konkrétní nařízení ze strany zřizovatelů nebo ministerstva, jak postupovat, nepadlo.

„Učitelé zadávají studentům pravidelně úkoly a dávají jim odkazy na literaturu, kterou mohou využívat při čerpání vědomostí, aby úkoly mohli zpracovat. Studenti je zase posílají zpátky vypracované a kantoři jim dávají zpětnou vazbu, jestli si s tím poradili dobře,“ popsal systém fungování ředitel Gymnázia Zlín – Lesní čtvrť Jan Chudárek.

Využívají při tom e-mailů, sociálních sítí a vnitřních školních komunikačních systémů, které žáci znají, protože už dříve jim tam vyučující zadávali například domácí úkoly.

„Je to náročnější než klasické vyučování“

Pro učitele představuje uzavření škol novou zkušenost. Výuku pro žáky musí zajistit online. „Je to náročnější než klasické vyučování,“ říká kantorka s více než dvacetiletou praxí Ivana Machačíková, která na Gymnáziu Lesní čtvrť ve Zlíně učí matematiku a chemii.

Jaké formy výuky využíváte?
Posílám studentům odkazy na informace v učebnici, co si mají zpracovat. Přidávám odkazy na elektronické učebnice, k nimž mají přístup, skenuji jim materiály, připravuji pro ně příklady na procvičování. Vše umisťuji na náš školní komunikační systém Moodle. Studenti úkol vypracují, uloží na Moodle a já ho můžu zkontrolovat. Někteří kolegové zase využívají pro zasílání vypracovaných úkolů e-mail.

Jak si studenti poradí se složitějšími zápisy chemických rovnic nebo matematických operací?
To by se jim samozřejmě psalo na počítači špatně. Proto jsem jim napsala, ať příklady vypočítají do sešitu, vyfotí, fotku uloží na Moodle a já hned vidím, jestli postupovali správně. Funguje to zatím dobře.

Co když něčemu nerozumí?
Vyzvala jsem je, pokud by něčemu nerozuměli, ať se mi ozvou, že se můžeme spojit třeba přes Skype. Zatím se nikdo neozval. Kolegyně mně poradila, že v elektronické žákovské knížce mají studenti platformu Teams, která funguje jako Skype – domluvíte se s nimi, kdy se všichni připojíme, zapneme kameru a můžu jim učivo vysvětlovat i tímto způsobem. Možností je víc

Plánujete zkoušení? A jak se dá zabránit tomu, aby někteří studenti při online zkoušení nepodváděli?
Když mi odevzdávají úlohy, tak je budu hodnotit jako domácí úkol. Přímo v systému Moodle můžu vytvořit test, který by tam studenti rovnou vyplnili. Ale opět narážím na to, že zápis chemických rovnic a některých matematických operací je složitý, proto budu pravděpodobně využívat více otázek s uzavřenou odpovědí. Odpovědi na otevřené otázky pak asi budou muset vypracovat na papír, ofotit a poslat. Zatím to promýšlím. A podvádění nejspíš zabránit nejde. Snad jen tím, že test omezíte časově.

Co je na současné situaci pro vás nejtěžší?
Je to náročnější než klasické vyučování. Nebyla jsem zvyklá používat elektronické materiály v takové míře, takže nejdříve se vše musím sama naučit. Snažím se brát tuto situaci i pozitivně – kdyby nenastala, asi bych se to nenaučila. Moodle jsem používala, ale nevyužívala jsem všechny jeho možnosti.

„Náš systém Komens umožňuje poslat společný e-mail celé třídě a hned vidím, kolik studentů si zprávu přečetlo. Posílám jim mimo jiné i nahrávky, aby měli poslech. K udržení schopnosti mluvení je dobrý Skype,“ řekl angličtinář ze zlínského gymnázia Miroslav Rafaj.

Kromě toho, že sami učitelé točí videa, v nichž látku vysvětlují, vyzývají k témuž také studenty. Některým jazykářům tak studenti posílají zvukové nahrávky, kde sami sebe zachycují při mluvním cvičení. Pedagogové si je poslechnou a připomínky jim pošlou zpět.

Jak na známkování? Školy zatím nemají jasno

Některé školy vytvořily přímo internetové učebny, v nichž mohou učit jako v běžné třídě. Osvědčilo se to na Základní škole Sychrov ve Vsetíně, kde se tohoto způsobu výuky účastní žáci od 4. do 9. třídy.

„Žáci fungují přes Google Classroom, který jsme zřídili. Mají svá online prostředí. Zatím se to rozbíhá, žádné zádrhely jsme neřešili. Děti dělají, co mají, a sdílí to s paní učitelkou. Zjišťujeme, které děti jsou offline, to budeme muset kontaktovat rodiče, aby je upozornili, že nemají prázdniny,“ řekl ředitel vsetínské školy Michal Molek.

Spolupráce rodičů je důležitá zejména při vzdělávání dětí se speciálními potřebami. Ve škole jim pomáhají asistenti, při domácí výuce to musí zastat rodiče.

„U těchto žáků se bez součinnosti s rodiči neobejdeme, ta je v těchto případech pro nás klíčová,“ potvrdil ředitel Střední školy gastronomie a obchodu Zlín Petr Úředníček.

U učňovských a maturitních oborů je situace jiná. Škola má své úložiště, kam mají přístup učitelé i studenti. Kantoři tam dávají materiály, připravují pracovní listy, žáci je vyplňují a posílají zpět.

„Učitelé fungují také přes sociální sítě, mají se studenty vytvořeny různé skupiny. Jediné, co teď trpí, je praktický výcvik, protože restaurace jsou uzavřeny,“ doplnil Úředníček.

Kantoři se snaží eliminovat situace, že by děti nerozuměly učivu, které si mají nastudovat. Žáci mají sice k dispozici učebnice a online materiály, ale ty nenahradí mluvené slovo a výklad pedagoga.

„Na platformě, kterou využíváme, je možnost chatu. Jsem na něm i já, takže vidím, že studenti se učitelů ptají na to, čemu nerozumějí, a ti vše hned vysvětlí,“ poznamenal ředitel Střední průmyslové školy Otrokovice Libor Basel.

Pedagogové využívají toho, že sociální sítě jsou pro děti známým prostředím. „Kolegyně na Messengeru vytvořily skupiny a kromě toho, že tam umisťují videa, tam také s dětmi probírají dotazy k učivu,“ uvedl Buksa.

V klasifikaci nemají školy ještě zcela jasno. Někde učitelé děti hodnotí za úkoly, které žáci doma zpracovávají, a píší písemky a testy. Jinde ředitelé zatím vyčkávají, jak se bude situace dále vyvíjet.

Autor: