Karty na dopravu po Zlínském kraji první měsíce poslouží jen v autobusech

  10:36
Od pondělí se rozjede internetový prodej karet v rámci nového integrovaného dopravního systému ve Zlínském kraji. Vzhledem k tomu, že systém ještě není technicky dokončený, bude karta prvních několik měsíců sloužit jen jako virtuální peněženka na placení v autobusech a nikoliv jako jízdenka pro všechny druhy veřejné dopravy, jak se původně plánovalo.

Karta bude prvních několik měsíců sloužit jen jako virtuální peněženka na placení v autobusech a nikoliv jako jízdenka pro všechny druhy veřejné dopravy, jak se původně plánovalo. | foto: https://www.idzk.cz/zetka

Karty budou k dostání v e-shopu na webové stránce idzk.cz.

„Když si ji lidé objednají, měla by jim přijít do 14 dní. Pak si v autobuse kartu nabijí a bude fungovat jako virtuální peněženka,“ sdělil náměstek hejtmana přes dopravu Radek Doležel (ANO).

Lidé nebudou muset při přestupu z autobusu na autobus platit nástupní sazbu 9 korun, která se jim při placení automaticky odečte.

Prodej karet by měl být v dalších dnech zahájený i na autobusových nádražích. Stát bude 130 korun. Platit s ní bude možné v autobusech všech dopravců v kraji a v městské hromadné dopravě v Uherském Hradišti.

Revoluci v dopravě předchůdci připravili špatně, říká náměstek hejtmana

Pokud jde o autobusy, tak se bude dát používat také v Moravskoslezském kraji, v případě Jihomoravského kraje se dolaďuje smlouva.

„Postupem času budeme chtít na kartičku nahrávat další věci, aby fungovala i jako jízdenka. Tak by to mělo být přibližně od poloviny příštího roku,“ zmínil Doležel.

Naplňuje se tak to, co kraj říkal před koncem loňského roku: totiž že se žádná velká dopravní revoluce ve Zlínském kraji zatím konat nebude. Změny budou postupné.

Kdy přesně začnou cestující jezdit na jednu kartičku všemi druhy veřejné dopravy včetně vlaků, zatím není jasné. Podle Doležela to bude trvat několik měsíců. Postupně se budou do systému zapojovat také MHD v dalších městech kraje.

Systém zatím nefunguje v plném rozsahu

Kraj chce postupem času ještě upravit jízdní řády tak, aby na sebe autobusové a vlakové spoje lépe navazovaly a více odpovídaly potřebám obyvatel měst a obcí.

Od letošního roku začali ve Zlínském kraji jezdit nově vysoutěžení autobusoví dopravci. Do provozu dali 200 nových vozů, čímž by se měl cestujícím zvýšit komfort.

Podle Doležela nebylo možné integrovaný dopravní systém spustit od začátku v plném rozsahu, protože nebyl dostatečně připravený minulou krajskou koalicí.

Situaci zkomplikovala skutečnost, že výběrovým řízením na nové autobusové dopravce se po odvolání firmy BusLine zabýval antimonopolní úřad. Ten sice závěry tendru nakonec potvrdil, nicméně podle bývalého hejtmana Jiřího Čunka (KDU-ČSL) nebylo možné během řešení tohoto problému v přípravě systému pokračovat, neboť kraj nevěděl, jestli nebude muset vypsat nové výběrové řízení. Doležel si myslí, že přípravy pokračovat mohly.

Od letošního roku jdou tržby jízdného přímo kraji, který bude také přesně vědět, kolik cestujících v jednotlivých spojích jezdí. Díky tomu bude moci jejich počet regulovat. Přidávat je tam, kde jezdí plné, nebo rušit téměř prázdné.

Autor: