iDNES.cz

Čína chce česká letadla i rukavice, firmy ale zakázky jisté nemají

  13:53
Zboží vyrobené ve Zlínském kraji používají i obyvatelé Číny. Prosadit se na největším světovém trhu se ale podnikatelům podaří spíše výjimečně. Aktuálně o to usilují třeba výrobci letadel.

Malé sportovní letadlo Sport Cruiser vyráběné v Kunovicích. | foto: Czech Sport Aircraft

Mezinárodní veletrhy a výstavy absolvovali už několikrát a vždy je oslovili i zájemci z Číny. Malé sportovní letadlo Sport Cruiser vyráběné v Kunovicích má totiž na zahraničních trzích úspěch a třeba ve Spojených státech je ve své kategorii nejprodávanějším letounem. Teď je blízko i k čínským zákazníkům a možné je, že se zařadí mezi pár výjimek ve Zlínském kraji.

„Letecký průmysl je na tom trochu lépe, ale v dalších oborech je čínský trh velmi ochranářský. Vyvážet do Číny je pro české firmy téměř nemožné, protože tato země o spolupráci v našem pojetí přílišný zájem nemá,“ upozornil Jiří Kučera, ředitel krajského Centra pro hospodářskou spolupráci s Čínou ve Zlíně.

Společnost Czech Sport Aircraft při nedávné podnikatelské misi pořádané českou hospodářskou komorou posunula jednání o možné spolupráci na další stupeň.

„Nebylo pro nás až tak překvapivé, že Číňané nemají zájem o ‚prostý‘ dovoz, ale všichni jednoznačně trvají na zavedení výroby u nich. Buď v rámci společného podniku, nebo i odkupem výrobní licence na prodej v Číně,“ prozradil zkušenosti z jednání manažer Martin Jurík.

Výsledkem je, že firma souhlasila se zahájením jednání o prodeji výrobní licence. Kunovický Czech Sport Aircraft patří k celosvětovým lídrům lehkých sportovních letadel a za deset let existence vyrobil 650 strojů.

Podle hospodářské komory by kontrakt s Čínou mohl dosáhnout k částce sedmi až deseti milionů dolarů. Podmínkou mimo jiné je získání certifikace letounu u čínského úřadu pro civilní letectví CAAC, což je záležitost obvykle na několik let.

Zkušenosti s tím má další kunovický podnik, Aircraft Industries. Typový certifikát se snaží získat na svůj legendární letoun L 410, vylepšený na nejmodernější verzi L 410 NG.

„Čína je zvláštní destinace. Už máme kontrakty na tři letouny a memorandum na 27 letadel, ale jak to nakonec bude, neodhadneme,“ upřesnila ředitelka společnosti Ilona Plšková.

Lukrativní podnikání, ale s rizikem

Mezi podniky, kterým se podařilo překonat všechna úskalí východních trhů, patří i zlínský výrobce rukavic.

Do Číny vyváží tři roky rukavice a boty pro hasiče. Loni šlo o zakázky v hodnotě 12 milionů korun, přičemž celkový roční obrat firmy je necelých 200 milionů.

„Do prvního obchodu to trvalo asi dva tři roky. Byli jsme na veletrhu hasičské techniky a tam jsme našli potenciální zákazníky. Navštívili jsme je v Číně, jednoho jsme si vybrali, pak jsme zjistili, že je nevhodný, tak jsme se obrátili na dalšího a nakonec jsme s ním podepsali exkluzivní smlouvu,“ vysvětlil Ivo Holík, majitel firmy Holík International.

I Kontaktní centrum pro východní trhy, které patří pod hospodářskou komoru, upozorňuje podnikatele, že v Číně mohou často narazit na firmy, jejichž tvrzení bývá od reality vzdálené.

Proto místní odborníci doporučují čínského zákazníka před uzavřením smlouvy zkontrolovat a prověřit. Podnikání na čínském trhu je sice lukrativní, ale také spojené se složitými zákony a rizikem.

Sklárny v Květné patřící pod společnost Cerva Bohemia, jež jsou nejstaršími fungujícími sklárnami s ruční výrobou v České republice, v Číně také prodávají. Nejde o velké zakázky, ale menší dodávky sklenic a lahví na víno.

„Je to ale těžké. Není myslitelné přijet do Číny a něco tam prodat bez čínského partnera,“ doplnil ředitel skláren v Květné Marek Mikláš.

Autor:
zpět na článek