Přestavba železnice ze Žďáru na Brno zrychlí vlaky až na stočtyřicítku

  13:02
Část železniční tratě z Prahy na Brno přes Havlíčkův Brod letos čeká modernizace. Přestavovat se bude devítikilometrový úsek ze Skleného nad Oslavou do Křižanova na Žďársku. Úpravy potrvají do dubna příštího roku. V úseku se zvýší rychlost na 140 kilometrů v hodině, obnovou projdou nádraží v Křižanově i ve Skleném.
Ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

„Zrenovován bude železniční svršek a spodek, k potřebným úpravám dojde na trakčním vedení. Přestavbou projdou obě ostrovní nástupiště, výška nástupní hrany bude 55 centimetrů nad kolejí. Vybrané výhybky vybavíme elektrickým ohřevem,“ vyjmenoval mluvčí Správy železnic Pavel Tesař.

V Křižanově se lidé na vozíku, hůře pohyblivé osoby či maminky s kočárky dostanou z podchodu na nástupiště snáz díky instalaci výtahů. Stanice se tak zařadí k několika málo místům v kraji, která tímto vybavením disponují.

„Výtahy se na Vysočině v současné době nacházejí ve stanicích Žďár nad Sázavou, Havlíčkův Brod a Třebíč,“ upřesnil Pavel Tesař.

A umožnění bezbariérového přístupu k vlakům není jediná změna, jež křižanovské nádraží čeká.

Stávající staniční budova půjde částečně k zemi a na uvolněném prostoru vznikne parkoviště a zastávka veřejné hromadné dopravy. V části objektu, která zůstane zachována, dojde k zateplení fasády, výměně dveří, oken a střechy. Uvnitř přibude nová čekárna a bezbariérové WC.

Vzniknou nové pokladny, ale jízdenky v nich cestující nekoupí

Počítá se také se vznikem nových pokladen, ovšem jízdenky se v nich prodávat, jak je tomu ostatně i nyní, nebudou. Alespoň zatím. „Objednatel Kraj Vysočina nepožaduje od jízdního řádu 2019/2020 pokladnu Českých drah ve stanici Křižanov,“ uvedla k tomu Gabriela Novotná, regionální mluvčí Českých drah.

Úpravy stanice i železniční trati velice vítá Jaromír Plodek, starosta Kozlova, obce, v jejímž katastru se křižanovské nádraží nachází.

„Jsme rádi, že se stav budovy, která pochází z roku 1953 - a je to na ní už znát, změní. Rekonstrukční práce nám samozřejmě přinesou určité komplikace, výsledek by ale měl pozitivně ovlivnit komfort cestujících a díky navýšení traťové rychlosti i zkrátit dobu, kterou stráví na cestě,“ vyjádřil se kozlovský starosta.

Ve Skleném nad Oslavou se cestující také dočkají bezbariérového přístupu na nástupiště, tam bude ale řešen formou šikmých přístupových chodníků. Staniční budova bude zateplena, čeká ji rovněž výměna oken a rekonstrukce vnitřních rozvodů. V levé části objektu vznikne pro cestující nová čekárna.

Dosud je traťová rychlost mezi Křižanovem a Skleným stanovena na sto kilometrů v hodině - po modernizaci trati se zvýší o 40 kilometrů za hodinu.

Některé vlakové soupravy běžně jezdí „stočtyřicítkou“ už nyní

„Od jízdního řádu 2023/2024 budou nasazeny soupravy, které budou moci maximální danou traťovou rychlost využívat,“ sdělila Gabriela Novotná.

Dodala také, že rychlíky linky R9 Vysočina v trase Praha - Havlíčkův Brod - Brno mohou jezdit stočtyřicetikilometrovou rychlostí už nyní. „Tuto rychlost v úsecích, kde je to možné, již soupravy využívají, a to například mezi Prahou a Kolínem,“ dodala Novotná.

Provoz na trati bude díky úpravám také bezpečnější. „Modernizací projde kromě sdělovacího i zabezpečovací zařízení, a to nejen na hlavní trati a ve stanicích, ale také na navazující regionální železnici do Velkého Meziříčí,“ upřesnil Tesař.

Veškeré rekonstrukční práce vyjdou na zhruba 1,9 miliardy korun bez DPH, přičemž náklady na modernizaci trati společně s křižanovským nádražím činí 1,3 miliardy, zbytek pak padne na úpravy stanice ve Skleném. Na velkou část těchto finančních nákladů je možné získat dotaci z Evropské unie.

Na Vysočině letos Správa železnic ještě plánuje opravu výhybek ve Žďáře nad Sázavou ve směru na Havlíčkův Brod a navazujícího oblouku, což mimo jiné umožní zvýšení traťové rychlosti.

„Začala rovněž rekonstrukce výpravní budovy v Třebíči. V letošním roce je v plánu ještě zahájení rekonstrukce Podhradského tunelu na trati z Kácova do Světlé nad Sázavou. Ten měří 251 metrů a nachází se nedaleko zastávky Chřenovice Podhradí,“ pověděl Pavel Tesař.

Správa železnic chystá přestavbu tratě mezi Skleným nad Oslavou (červená značka) a Křižanovem (modrá).

Správa železnic chystá přestavbu tratě mezi Skleným nad Oslavou (červená značka) a Křižanovem (modrá).