Průtah Žďárem čeká oprava, na silnici I/37 se bude pracovat dvě sezony

  15:26
Bezmála dva a půl kilometru dlouhý úsek silnice I/37, která tvoří hlavní průtah Žďárem nad Sázavou, čeká brzy oprava za přibližně 41 milionů korun. Ve městě to bude letos vůbec nejrozsáhlejších rekonstrukční akce v dopravě, jež má navíc pokračovat i v nadcházejícím roce. Týká se celých ulic Bezručova a Jungmannova a také části ulice Santiniho.

Jako první přijde na řadu úsek mezi barokním mostem u žďárského zámku a světelnou křižovatkou ulic Wonkova, Jungmannova, Dolní a Sázavská. | foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

„Opravu bychom rádi zahájili během letních prázdnin 2021. Přesný termín je však závislý na průběhu výběrového řízení a na rychlosti představební přípravy,“ informoval Martin Buček z Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD ČR), které je investorem akce.

Jako první přijde na řadu úsek mezi barokním mostem u žďárského zámku a světelnou křižovatkou ulic Wonkova, Jungmannova, Dolní a Sázavská.

Bezmála dva a půl kilometru dlouhý úsek silnice I/37, která tvoří hlavní průtah Žďárem nad Sázavou, čeká oprava za přibližně 41 milionů korun.

Bezmála dva a půl kilometru dlouhý úsek silnice I/37, která tvoří hlavní průtah Žďárem nad Sázavou, čeká oprava za přibližně 41 milionů korun.

„Druhou část od mostu směrem k čerpací stanici Unicorn budeme realizovat v roce 2022. Zde je třeba stavbu koordinovat s městem Žďár, které v této části komunikace plánuje opravu kanalizace,“ upozornil Buček.

Důvodem pro rekonstrukci průtahu je celá škála poškození, která jsou na frekventované silnici místy již hodně patrná. Jedná se například o příčné i podélné trhliny, jež byly místy ošetřené zálivkou. Někde jsou na povrchu patrné i mírně vyjeté koleje. „Diagnostika také ukázala ztrátu asfaltového tmelu, až hloubkovou korozi. Bude tak třeba obnovit kryt vozovky a lokálně provést sanaci konstrukčních vrstev včetně výměny podloží,“ vysvětlil Martin Buček.

Nejen protismyková úprava

Silnice dostane rovněž nové krajnice, obrubníky a vodorovné dopravní značení, jež bude zachováno podle stávajícího stavu. Dojde i k obnově odvodnění. A například přechod pro chodce u zámku, který hojně využívají nejen turisté, ale také děti ze zámecké školy i mateřské školy, získá zabezpečení speciální protismykovou úpravou.

Jelikož průtah Žďárem nad Sázavou je zároveň i hlavním tahem na Ždírec nad Doubravou a na Pardubice, rekonstrukční práce budou prováděny za provozu. „Plánovaná je vždy oprava jednoho jízdního pruhu se zachováním provozu v tom protilehlém, kde bude provoz řízen kyvadlově pomocí světelné signalizace,“ informovalo na svém webu ŘSD ČR. 

Barokního mostu z první poloviny 18. století, který se klene přes Stržský potok přímo na trase poškozeného úseku, se práce týkat nebudou. Na jeho tělese se opraví pouze povrch silnice.

„Rozsahem i délkou prací bude tato stavba největší v letošním roce. Ve městě je pak tento rok v plánu ještě rekonstrukce Nádražní ulice na pěší zóně, v běhu je rozsáhlá rekonstrukce místních komunikací na sídlišti Vodojem a dále mohu zmínit již hotovou opravu Strojírenské ulice,“ vyjmenoval několik zásadních úprav komunikací ve městě Matěj Papáček, mluvčí žďárské radnice.

V létě přibude další objížďka

V úterý 1. června odstartovala na Žďársku oprava téměř 11kilometrů silnice I/37mezi Ostrovem nad Oslavou a Křižanovem, která je v nevyhovujícím, místy až havarijním stavu. Jde o část frekventovaného tahu mezi Žďárem nad Sázavou a Velkou Bíteší, kde je napojení na dálnici D1. 

Rekonstrukce, jejímž investorem je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR, vyjde na 81,2 milionu korun. Provede ji firma M-Silnice.

Celý červen budou auta úsekem projíždět kyvadlově jedním jízdním pruhem, přičemž v tomto režimu se bude souběžně opravovat i silnice na průtahu Ostrovem a dále mezi Skleným nad Oslavou a Jívovím. „Od července do konce října pak bude doprava převedena na značené objízdné trasy a tranzitní doprava na dálnic iD1,“sdělil za ŘSD Martin Buček. 

Opravovaný úsek bude rozdělený na tři části s tím, že stavbaři vynechají nedávno zrekonstruovaný díl trasy mezi Laštovičkami a Rousměrovem a také Sklené nad Oslavou, jež má nový obchvat. Lidé mířící do Ostrova se tam po hlavním tahu dostanou, avšak pouze ke kostelu v centru městyse, kde má zůstat průjezdná i křižovatka. 

(ned,ČTK)