iDNES.cz

Dodávka se řítila tunelem přes 190 km/h, Jihlava chce další radary

  12:12
Vedení jihlavské radnice se zalíbilo úsekové měření rychlosti. Jen radary v Jihlavském tunelu městu přinesly skoro 17 milionů korun. Magistrát by rád měření rozšířil na další dvě místa. Naráží ale na enormní vytížení úředníků, kteří agendu vyřizují. Ti nestíhají už současné množství přestupků.

Instalace kamer pro úsekové měření rychlosti k Jihlavskému tunelu. | foto: Magistrát města Jihlavy

Kamery kontrolující dodržování rychlosti v jihlavském tunelu na obchvatu města slouží od loňského dubna.

Dalo by se tedy předpokládat, že řidiči budou opatrnější a více si kontrolují svůj tachometr, aby se vyhnuli pokutám. Jak však ukazují statistiky, které zveřejnil jihlavský magistrát, denně v průměru překročí povolenou šedesátikilometrovou rychlost 94 aut.

V několika případech dokonce několikanásobně.

„Rekordmanem je řidič dodávky doručovatelské služby, který tunelem projel víc než 190kilometrovou rychlostí,“ uvedl mluvčí radnice Radovan Daněk.

Neukáznění řidiči tak v loňském roce na pokutách přispěli do městské kasy částkou téměř 17 milionů korun.

Přesto je efekt úsekového měření podle policejní mluvčí Dany Čírtkové znatelný.

„Doprava v místě se určitě výrazně zklidnila. Provoz a průjezdy tunelem jsou nyní mnohem bezpečnější,“ uvedla.

Jako první by mohl přijít na řadu kopec u Hosova

Vytipováním konkrétních míst vhodných pro úsekové měření rychlosti se zabývá policie ve spolupráci s městskými strážníky a magistrátem. Před časem vznikl jejich seznam pro krajské město. Kde je tedy vhodné soupravu kamer pro měření instalovat?

„Především na komunikacích vedoucích obytnými čtvrtěmi. Jedná se o silnice první nebo druhé třídy protínající obec. Také na jinak nebezpečných úsecích, kde je snížená rychlost. Místa jsou vybírána také na základě místní znalosti nebo statistickým vyhodnocením nehodovosti,“ řekla k výběru lokalit policejní mluvčí Dana Čírtková.

Vytipovaná místa pro úsekové měření rychlosti

  • silnice Jihlava - Smrčná (U Lyžaře)
  • městská komunikace Henčov
  • městská komunikace Sokolovská (5. května - Slavíčkova)
  • silnice II/602 u Hosova
Pozn.: už se měří na silnici I/38 v Jihlavském tunelu

Zdroj: Policie ČR

Seznam vytipovaných míst není uzavřený a lze jej průběžně upravovat a doplňovat. Kromě tunelu, kde se již měří, patří k těmto místům například silnice třetí třídy v lokalitě U Lyžaře.

Nebo lokalita na Sokolovské od křižovatky ulice 5. května po Slavíčkovu. Právě tam si řidiči často pletou silnici se závodní dráhou.

V prvních dnech letošního roku se tam stala smrtelná nehoda, když řidič na přechodu srazil chodce. Navíc je zde sportovní hala, kam docházejí děti na kroužky. V nejbližším okolí též stojí dvě základní školy.

K dalším vybraným místům patří i výpadovka na Pelhřimov na kopci u Hosova. I to je místo častých nehod a úsek, kde řidiči často nebezpečně předjíždějí.

Právě poslední dva jmenované úseky - tedy Sokolovská a kopec u Hosova jsou kandidáty, kde by se mohly soupravy úsekového měření rychlosti objevit. Přičemž Hosov by měl být na řadě jako první.

Třináct úředníků těžko stíhá přestupky vyřizovat

Plánované rozšíření systému i do dalších míst ale naráží na nedostatek úředníků vyřizujících přestupky. Těch je nyní na oddělení dopravněsprávních agend podle mluvčího radnice Radovana Daňka třináct. A těžko stíhají současnou agendu.

Vyřizují totiž i další dopravní přestupky. „Nesmíme zapomenout na dalších několik stovek hříšníků měsíčně na kontrolovaných semaforech u City Parku a u autobusového nádraží. A na další desítky přestupků denně, které nám předává k vyřízení republiková i městská policie,“ vysvětluje vedoucí odboru dopravy jihlavského magistrátu Lubomír Dohnal.

Pokud městu letos přibude ještě agenda spojená s úsekovým měřením na dalším modernizovaném úseku dálnice D1, je podle něj nemyslitelné v takové situaci dál rozšiřovat systém po městě.

O tom, zda by magistrát nabíral další úředníky na vyřizování restů řidičů, nechce tajemník magistrátu Evžen Zámek zatím spekulovat.

„Vše záleží na tom, zda nám přibude dálnice a jak by stoupla agenda. Pak na to budeme muset reagovat,“ dodal.

zpět na článek