Práce na D1 letos končí. Ředitelství silnic a dálnic dostane navíc miliardy

  13:24,  aktualizováno  13:30
Letošní fáze modernizace dálnice D1 je téměř u konce, pouze v některých jejích úsecích ještě dokončují některé činnosti, které však provoz nijak výrazně neomezují. Při zimní přestávce práce úplně ustanou a dálnici tak motoristé využijí v celé její šíři. Stavební stroje se na dopravní tepnu vrátí opět na jaře 2021.

V sobotu o postupu modernizace informoval premiér Andrej Babiš a ministr dopravy Karel Havlíček, a to přímo u opravovaného dálničního tělesa na 145. kilometru u Velkého Meziříčí. „Modernizace 160 kilometrů dlouhého úseku dálnice Praha – Brno postupuje podle plánu a ještě tento rok dokončíme sedm úseků oprav. Na příští rok nám pak zůstane k rekonstrukci zhruba 50 kilometrů,“ uvedl Babiš.

Vše podle plánu. Koronavirus podle ministra rekonstrukci D1 nezbrzdil

Právě šestikilometrový meziříčský úsek, který zahrnuje i známý most Vysočina, patří mezi celkem 21 kilometrů D1, které již letos jsou nebo v těchto dnech budou v rámci hotové a zprovozněné. Na 77,5 metru vysokém a 400 metrů dlouhém přemostění, vůbec nejvyšším na celé trase D1, se o víkendu ještě finišuje s demontáží dopravně inženýrských opatření a pracuje se na jeho uvedení do provozu. Hotovo má být v neděli. 

„Tím bude zprovozněný a dokončený celý tento modernizovaný úsek. Stavební práce se sem vrátí na jaře příštího roku, kdy se v jízdním pásu ve směru na Brno bude provádět antikorozní úprava. Provoz to však neomezí,“ informoval Martin Buček z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Oprava úseku 19 mezi exity na 141. a 146. kilometru D1 začala loni v dubnu. „Součástí úseku o délce 5,9 kilometrů je celkem pět dálničních mostů a jeden nadjezd. Cílem bylo zejména rozšířit vozovku v obou jízdních směrech o 75 centimetrů, aby mohl být při pozdějších opravách zachován režim 2+2 v jednom jízdním pásu. Stejná úprava se týkala i dominantního objektu – mostu Vysočina,“ popsal Vojtěch Kostiha, mluvčí společnosti Metrostav, jež modernizaci za přibližně 1,58 miliardy korun prováděla.

Na mostě dělníci vyměnili ložiska a mostní závěry, provedli kompletní sanaci spodní stavby a nanesli novou protikorozní ochranu nosné konstrukce. Zaměstnanci, kteří na opravách pracovali, nesměli rozhodně trpět strachem z výšek. „Všichni mají pro strach uděláno, což byla poměrně zásadní kvalifikační podmínka pro vstup do týmu vzhledem k tomu, že se pracuje v téměř 80 metrech nad zemí,“ konstatoval Jiří Salava, ředitel oblasti Vysočina společnosti Metrostav, pod nějž modernizace úseku 19 spadá.

Dříve opravené úseky

Od 22. listopadu už řidiči snáze projedou i do té doby rekonstruovanou částí D1 mezi exity 90 a 104 u Humpolce. 14 kilometrů dlouhá trasa je už bez omezení. „Vzhledem k tomu, že modernizovaný úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem leží ve vyšších polohách, je důležité, že zhotovitel dodržel harmonogram a ještě před začátkem zimy zmizela veškerá dopravní omezení,“ uvedl za investora mluvčí ŘSD Jan Rýdl. 

Opravy dálnice D1 se protáhnou až do roku 2021, kvůli výtkám Dětí Země

S letošní modernizací zmíněné části začala firma Skanska v březnu, opravy ale započaly již loni, kdy stály 640 milionů korun bez daně. Letošní zakázka je za 1,398 miliardy bez DPH .

Práce zahrnovaly vybudování dvou nových mostů a rekonstrukci dvou stávajících, osazení klenby budoucího nadchodu pro zvěř, vybudování 800 metrů dlouhé betonové protihlukové stěny a kompletní rekonstrukci 21 kilometrů jízdních pásů, včetně nových povrchů a odvodnění. „Sedm kilometrů levého jízdního pásu jsme rekonstruovali už loni,“ doplnil projektový manažer společnosti Skanska Michal Vozdecký. 

Na jaro příštího roku jsou v plánu ještě dokončovací činnosti ve středním dělicím pásu mezi kilometry 90 a 98. Měly by trvat asi měsíc a motoristy výrazně neomezí.

Konec prací 6. prosince

Na posledním opravovaném vysočinském úseku dálniční tepny mezi Koberovicemi na 81. kilometru a Humpolcem na 90. kilometru skončí podle ŘSD práce do 6. prosince. V pátek se tam pracovalo například na podsypávání plotu kamenivem, aby pod ním neprolezla zvěř.

Stavby dostanou přidáno, stát nalije do silnic a železnic rekordní peníze

„Letošní stavební sezona na dálnici D1 byla velmi náročná, a to jak z pohledu řidičů, kteří museli snášet rekordní množství omezení, tak z pohledu stavbařů, kteří se museli vypořádat s dopady nákazy covid-19, ať už se jednalo o různá vládní opatření nebo úbytek pracovních sil ze zahraničí,“ okomentoval ministr dopravy Karel Havlíček.

28.listopadu 2020 v 12:19, příspěvek archivován: 28.listopadu 2020 v 13:28

Nejnáročnější stavba na modernizaci D1 je u konce. Most Vysočina u Velkého Meziříčí prošel generální rekonstrukcí, je v obou jízdních pruzích rozšířen na 12,5 metru. Velké poděkování všem pracovníkům, kteří se na náročné opravě podíleli, skvělá práce. https://t.co/IowrH5NCIe

Ani deficit rozpočtu příští rok podle premiéra nezabrání investicím do dopravy. „Pro příští rok má ŘSD rozpočet 61 miliard korun,“ upřesnil Babiš.

Letošní rozpočet ŘSD vzrostl z původních 38 na 55 miliard korun. Příští rok se tak zvýší o dalších asi šest miliard.

Celá oprava 160 kilometrů D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou, jež začala v roce 2013, má skončit do října příštího roku. Letos se pracovalo na více než 70 kilometrech rozdělených do sedmi sektorů. V roce 2021 zbývá modernizovat necelých 50 kilometrů, 8 z nich však bude dokončeno hned na jaře na úseku 12 u Humpolce, a to bez větších omezení pro řidiče. Dle informací ministerstva dopravy tak budou v příštím roce fakticky probíhat práce už jen na čtyřech úsecích v délce zhruba 41 kilometrů.