Jihlava v roce 2012 dochované torzo tramvaje vykoupila za třicet tisíc korun od soukromého majitele. Tomu kabina sloužila od 50. let minulého století na zahradě ve Slavkově u Opavy jako seník.
„Pro Jihlavu ji zachránilo to, že ji nový majitel na té zahradě tehdy zakryl stříškou a nikdy ji dál nepřeprodal,“ uvedl Radek Tulis, bývalý mluvčí magistrátu, který patřil k iniciátorům záchrany tramvaje.
Jenže od převozu do Jihlavy tramvaj dlí prakticky beze změn v bývalých vojenských garážích v Jihlavě-Pístově, kde má město sklady. Je zrezivělá a chybí jí celá řada dílů.
Přitom s ní město mělo velké plány. Uvažovalo o jejím umístění na opraveném secesním mostě U Jánů, přes který jezdívala a kde jsou na památku koleje. Využití měla najít i při společenských akcích. Dalším nápadem pak bylo umístit ji na náměstí a využít jako informační stánek. A naposledy se hovořilo o jejím stěhování do areálu bývalé Modety.
Z torza je památka, která se bez originálu neobejde
Obnovu vraku komplikuje podle radního pro dopravu Jaroslava Vymazala (ODS) hned několik věcí.
V první řadě fakt, že tramvaj se stala v roce 2015 kulturní památkou, čímž se zvyšují náklady na restaurování a pro renovaci platí přísné podmínky. Dále je to skutečnost, že tramvaj nemá svůj originální podvozek. A v neposlední řadě jsou to i škrty v rozpočtu, které radní činí v souvislosti s koronavirovou krizí.
„Ocitli jsme se v patové situaci. Klíčové pro celou záležitost je najít originální podvozek. Bez něj nemůžeme památku plnohodnotně restaurovat. Můžeme udělat repliku podvozku, ale je paradoxní, že k tomu zase nemůžeme použít karosérii, kterou máme uloženou,“ krčí rameny Vymazal.
A právě u podvozku se začala odehrávat druhá série detektivního pátrání.
„Zjistili jsme, že tramvaj byla vyrobena ve Štýrském Hradci v Rakousku. Vzhledem k tomu, že Jihlavské kotelny jsou z velké části vlastněny firmou ze Štýrského Hradce, máme tam kontakty. Spojili jsme se s firmou, která tramvaj vyrobila, a pátrali po tom, zda tam náhodou nemají podobnou nebo aspoň její podvozek. Byli jsme ale neúspěšní,“ popisuje Vymazal.
Chtěl by se proto setkat s historiky a památkáři a celou záležitost znovu probrat.
Po válce dosloužily všechny jihlavské vozy v Opavě
I když je tramvaj ve stejném stavu jako v roce 2012, přesto se mohou lidé potěšit alespoň částí z jejího interiéru. Zachovala se totiž lavice pro cestující, která bude od soboty k vidění na výstavě v Muzeu Vysočiny, které připravilo tematickou expozici k výročí 111 let městské hromadné dopravy v Jihlavě.
Program oslav 111. výročí jihlavské MHD 19. a 20. září
Sobota:
Zdroj: magistrát Města Jihlavy |
Dopravní podnik připravil na nadcházející víkend program, jehož součástí budou například i retro jízdy historickými trolejbusy a autobusy.
Tramvaje v Jihlavě jezdily v letech 1909 až 1948. Trať z náměstí na nádraží měřila přes 2,7 kilometru. Poté, co tramvajová doprava byla ukončena, byly tři jihlavské vozy přemístěny do Opavy, kde ještě několik let sloužily. Tramvaje následně vystřídaly trolejbusy a autobusy.
O mnoho líp než tramvaj na tom je první jihlavský autobus, který ve městě jezdil ve 40. letech minulého století. Jeho rekonstrukce už je v plném proudu.
„Původně jsme mysleli, že se objeví už letos na oslavách MHD, ale nestihli jsme to,“ říká Luděk Bohuňovský z Občanského sdružení za záchranu historických trolejbusů a autobusů.
Vůz označovaný jako Škoda 706 GND byl vyroben v roce 1942 a začal v Jihlavě jezdit jako první autobus ve městě, když bylo třeba zajistit obslužnost čtvrti Bedřichov.
„Těchto kusů nebylo vyrobeno moc a prakticky nevím, že by se další dochoval,“ podotkl Bohuňovský.
Do budoucna spolek plánuje, že bude autobus vystavován na různých historických srazech.