iDNES.cz

Třebíč od dubna zakáže parkování nákladních aut a dodávek na sídlištích

  16:04
Třebíč od dubna ve vybraných rezidenčních lokalitách zakáže stání nákladních aut. Půjde i o všechny vozy kategorie N1, tedy dodávky, obytné vozy, ale i některé upravené osobní vozy a picku-upy. Důvodem jsou problémy s parkováním na sídlištích.

Na problém se zaparkovanými vozy ukázala i únorová zkouška průjezdnosti třebíčských sídlišť. Do některých ulic se hasiči se zásahovým vozem kvůli špatně zaparkovaným autům vůbec nedostali. | foto: Jakub Mertl

„Největším problémem jsou nákladní vozidla, která zabírají místa rezidentům na sídlištích. Zkrátka si myslíme, že nákladní automobily patří do firem, na soukromá parkoviště, a ne do rezidentních čtvrtí,“ vysvětluje starosta Pavel Pacal (Pro Třebíč).

Na přeplněná parkoviště na třebíčských sídlištích poukazují podle radnice mimo jiné četné stížnosti místních občanů, řidičů vozidel zimní údržby a svozových odpadových vozů, kteří nemohou do lokalit zajet, i počty pokut za špatné parkování.

Na problém s nákladními vozy, které velmi často blokují průjezd hasičských aut, ukázala i únorová zkouška průjezdnosti. Do některých ulic se hasiči se zásahovým vozem kvůli špatně zaparkovaným autům vůbec nedostali.

„Požární auto se vůbec nedostalo do ulice Jaroslava Haška, jen s potížemi projelo Novodvorskou. Do Mírové se auto dostalo, plošina už ne,“ popsala mluvčí radnice Irini Martakidisová.

Někteří řidiči mluví o buzerování

Nový zákaz stání pro vozidla kategorie N1 se bude týkat lokalit Borovina, Dukovanská, Generála Svobody, Horka-Domky, Marie Majerové, Na Kopcích, Novodvorská, Obránců míru a vybraných ulic v lokalitě Nové Dvory. Pro nákladní vozy jsou určena náhradní parkovací místa v docházkové vzdálenosti, která může být až 500 metrů.

Změna systému parkování

Ulice, kde bude od 1. dubna zákaz parkování nákladních aut včetně kategorie N1:

Borovina, Dukovanská, Generála Svobody, Horka-Domky, Marie Majerové, Na Kopcích, Novodvorská, Obránců míru a vybrané ulice v lokalitě Nové Dvory (Moskevská, Tolstého, Čajkovského, Maxima Gorkého, Školní, Kyjevská).

Náhradní parkovací plochy v docházkové vzdálenosti:

Lékařský dům Vltavínská, Znojemská ulice (Alfa, Na Hvězdě), Koželužská - u točny MAD, M. Majerové - přilehlá parkoviště, parkoviště nad a pod OC „Vysočina“, Míčova a přilehlé plochy, Modřínová - přilehlá parkoviště, Samešova, Brněnská a přilehlé plochy, parkoviště u Atomu, parkoviště u Laguny.

Zdroj: MěÚ Třebíč

Zásobování těchto míst by ale nemělo být omezeno. „Nákladní vozidla, která tam pojedou například na revize, stěhování či havárie, tam v průběhu dne mohou zajet a příslušnou činnost vykonat,“ upozornil starosta Pavel Pacal.

Nové opatření někteří řidiči kritizují. „Místo abyste řešili opravdu velká auta, která překáží, tak budete buzerovat majitele každého auta, které má N1, kam spadají i normální malá auta, která ovšem mají vnitřní úpravy, které opravdu nemají vliv na průjezdnost,“ zlobí se v diskusním fóru města Aleš Machovec.

Na dodržování zákazu stání bude dohlížet městská policie. „Budeme se zaměřovat především na velká nákladní auta. A pokud jde o osobní vozy v této kategorii, tak na ty, které mají zaslepenou zadní část vozu a nejsou určeny k přepravě osob,“ dodal starosta Pacal.

Strážníci nebudou řidiče pokutovat hned od začátku platnosti nového opatření. „Budeme chtít, aby minimálně do Velikonoc bylo vše řešeno na bázi upozorňování, ale poté už to bude řešeno klasicky jako přestupek,“ připomenul starosta.

Projekt rezidentního parkování

Někteří diskutující navrhují pro zlepšení dopravy ve městě časové omezení parkování. „Zavedl bych časové parkování na tři dny. Kdo jede jednou za čas, může parkovat na záchytném parkovišti. Kdo používá auto častěji, parkuje před barákem. Tím se vyřeší i auta bez pohybu a SPZ. A také ti, co používají auto jednou za měsíc,“ navrhoval v diskusi Libor Dvořák.

Způsobů, jak ovlivnit parkování, je podle Pavla Pacala vícero. Způsob, který město nově zavádí, mu ale přijde nejlepší. „Debatovali jsme o tom velmi dlouho, brali jsme si příklady z jiných měst. Toto nám připadá jako nejefektivnější,“ zdůraznil starosta.

Nebude to ale jediné opatření. Navazovat má na něj projekt rezidentního parkování, který radnice připravuje. Původně chtělo město spustit systém rezidentního parkování od ledna 2022.

„Bohužel s jistotou už víme, že to nestihneme. Chceme, aby systém rezidentního parkování mohl využívat vstup do evidence obyvatel, registru vozidel, což nyní technicky není možné. Tento systém spustíme ve chvíli, kdy bude plně funkční,“ dodal třebíčský starosta.

zpět na článek