Řidiče čeká komfortní jízda, otevírají se obchvaty mezi Jihlavou a Žďárem

  14:06
První motoristé se v pátek projedou po obchvatu Nového Veselí a také Velkého Beranova. Kraj do nových silnic na trase mezi Jihlavou a Žďárem nad Sázavou investoval přes miliardu korun. Pomůžou řidičům a výrazně uleví místním.

V posledních týdnech sloužil jako promenáda, cíl vycházek nebo také luxusní cyklostezka, od pátku už začne obchvat Nového Veselí a Budče naplno sloužit svému účelu.

„První řidiči se po něm projedou už v pátek 30. října odpoledne,“ konstatovala mluvčí Kraje Vysočina Eva Neuwirthová.

Nová komunikace, dlouhá 5,1 kilometru, vyrostla východně od městyse Nové Veselí a sousední obce Budeč a vyvede tranzitní osobní i nákladní dopravu z obou sídel.

V  pátek se otevře i obchvat Velkého Beranova, což je největší dopravní stavba Kraje Vysočina v jeho historii. Kraj do ní investoval kolem 800 milionů korun.

Kraj do obchvatu, jehož součástí je i most přes Oslavu a kruhová křižovatka mezi Novým Veselím a Březím, investoval za pomoci evropské dotace 350 milionů korun.

Navíc Nové Veselí zaplatilo s podporou Státního fondu dopravní infrastruktury most (nadjezd), který je součástí obslužné komunikace pro vlastníky pozemků a cyklotrasy mezi Žďárem a Veselím, a také cyklostezku, jež u kruhového objezdu podchází most přes Oslavu.

Nové Veselí děkuje kraji i majitelům pozemků

Doprava v městysi s 1 300 obyvateli, kudy podle sčítání dopravy v roce 2016 jezdilo v průměru 7 400 aut denně, se tak výrazně zklidní.

„Po letech snažení jsme se dočkali. Děkujeme vedení Kraje Vysočina zejména za to, že se podařilo získat finanční prostředky,“ oceňuje starosta městyse Zdeněk Křivánek.

Zvláštní poděkování adresuje majitelům, kteří směnili nebo prodali svoje pozemky a stavbu neblokovali. „Majetkovou přípravu měly na starosti obce Nové Veselí a Budeč, obešlo se to bez velkých problémů. Majitelé situaci pochopili, a i když nebyla nabízená cena extra vysoká, tak svoje pozemky přenechali,“ vyzdvihuje Křivánek.

Výstavba obchvatu začala na jaře 2019, firma Skanska nyní předává silnici v režimu předčasného užívání. „Pokračovat budou už jen dokončovací práce, jako rekultivace rušených částí komunikací nebo drobné terénní úpravy,“ doplnila mluvčí kraje s tím, že kompletní dokončení obchvatu se předpokládá v březnu příštího roku.

Stavbaři se během stavby museli vypořádat i s nálezem poddolovaného území po těžbě železné rudy v katastru Budče. Po záchranném archeologickém průzkumu bylo místo sanováno.

Největší dosavadní dopravní stavba Kraje Vysočina

Cestování mezi Jihlavou a Žďárem nad Sázavou nyní zase o něco zrychlí. Po obchvatu Bohdalova (2009) a Jamného (2014) je to další zvýšení komfortu pro řidiče a hlavně úleva pro místní.

„Ve fázi projektové přípravy je také obchvat Rytířska,“ uvedla mluvčí Neuwirthová. Chystá se rovněž rekonstrukce úseku mezi Stájí a Zhoří.

Stejný termín otevření jako nový úsek u Nového Veselí má obchvat Velkého Beranova na II/602.

„Je to zatím největší dopravní stavba v celokrajském měřítku,“ připomíná mluvčí Neuwirthová.

Kraj do této stavby investuje kolem 800 milionů korun. Součástí čtyři kilometry dlouhé komunikace, která se kromě Beranova vyhne také Novým Domkům, je celkem pět mostů i nová okružní křižovatka.

Ženy upletly pro obchvat rekordní šálu

Pětaosmdesát žen podpořilo stavbu obchvatu Budče a Nového Veselí uštrikováním...

Obchvat Nového Veselí si řekl o pozornost i jedním nezvyklým rekordem, který už potvrdila Agentura Dobrý den. Pětaosmdesát žen upletlo pro obchvat šálu, kterou o víkendu dobrovolníci podél silnice rozvinuli. Šála měří celkem 5 310,75 metru, tedy ještě o 246 metrů víc než samotná stavba.

„Když jsme v roce 2015 začínaly, myslela jsem si, že to stihneme za rok. To nevyšlo. Ale ženy se první zimu rozjely, a když chyběl zhruba kilometr, věděla jsem, že cíle dosáhneme,“ říká iniciátorka pletacích dýchánků Jitka Kalasová.

Hotovo měly na podzim 2018, tedy ještě předtím, než těžká technika hrábla do země. Zapojily se ženy nejen z Nového Veselí.

„Všem patří velké díky. Někdo upletl symbolicky jeden centimetr, někdo půl metru, aktivně se zapojilo kolem třiceti žen, které zvládly desítky a více metrů,“ bilancuje Kalasová.

Daleko přede všemi je Jaroslava Švomová. Ta uštrikovala přesně 1 023,5 metru šály. „Většinou jsem pletla u televize, protože to zvládnu i po paměti,“ prozradila.

Rekordmanka bydlí poblíž frekventované silnice, na obchvat se těší. „Když jdete nakoupit, nemůžete ani přejít silnici,“ postěžovala si. „Určitě budeme mít větší klid, než zase začnou muziky v sokolovně,“ dodala se smíchem. (bar)

Autor: