Brod si vybral trasu obchvatu, která zasáhne vesnice a nelíbila se ŘSD

  12:12
Ředitelství silnic a dálnic i ministerstvo dopravy ji dlouhé měsíce odmítaly. Je podle nich drahá, má negativní vliv na životní prostředí a zasahuje do katastrů několika obcí. Přesto havlíčkobrodští zastupitelé právě tuto variantu jihozápadního obchvatu vybrali jako ideální řešení.

Při zvolení varianty 4 se ze Šmolov odkloní tranzit. Ovšem doprava mezi Brodem a Humpolcem bude přes brodskou místní část jezdit i nadále. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Budoucí spojnici silnic na Jihlavu a Humpolec řešili zástupci havlíčkobrodské radnice intenzivně tři roky. Během posledních dvou let, kdy se probírá nutná změna územního plánu, se do celé záležitosti vkládají emoce i vzájemné osobní sympatie a antipatie sousedů.

Že jihozápadní obchvat povede od nového kruhového objezdu u Selské jizby, kde začne i obchvat jihovýchodní, bylo jasné dlouho dopředu. Shodu se ovšem dlouho nedařilo najít v otázce vedení obchvatu kolem místní části Šmolovy a sousedního sídliště Lipka.

Zastupitelé v pondělí večer jasnou většinou 21 z 25 hlasů nakonec zvolili variantu číslo 4. Ta od Selské jizby míří jižně od Šmolov a na stávající silnici na Humpolec se napojuje až u Michalovic. Tímto rozhodnutím tak město vyhovělo zejména hlasitým odpůrcům variant 2 a 3, které měly sídliště Lipka obkroužit ze dvou stran.

Právě zvolenou variantu však Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i ministerstvo dopravy po mnoho posledních měsíců braly jako nejméně vhodnou. Podle starosty Jana Tecla (ODS) se to však změnilo po schůzce nejužšího vedení města s ministrem Martinem Kupkou a ředitelem ŘSD Radkem Mátlem v polovině srpna.

„Slíbili nám podporu té varianty, kterou zvolíme. Deklarovali, že proti rozhodnutí zastupitelstva nepůjdou. Všechny čtyři varianty jsou podle nich řešitelné a mají zelenou, jsou na stejné startovní čáře,“ informoval zastupitele starosta Tecl.

S Lípou a Michalovicemi dosud nikdo nejednal

Ačkoliv na samém konci srpna měli k celé záležitosti zastupitelé neveřejný seminář a o stanovisku ministerstva i ŘSD od té doby věděli, hlavně zástupci KSČM hráli velice překvapené.

Čtyři možnosti

Varianta I - Od kruhového objezdu u Selské jizby na silnici 38 vede ke Šmolovům. Pod průmyslovou zónou na severu místní části obchvat ukončí kruhový objezd. Doprava by pak proudila skrz Šmolovy stejně jako dnes.

Varianta II - Od Selské jizby by silnice vedla ve stejné linii jako ve variantě I. Obchvat by pak dále překřížil silnici 34 mezi Šmolovami a Občinami. Lipku a Šmolovy by obkroužil ze západu asi 150 metrů od zástavby.

Varianta III - Prakticky totožná jako varianta II. Obkroužení Lipky a Šmolov by šlo ještě o pár desítek metrů dál od zástavby.

Varianta IV - Od Selské jizby by obchvat mířil na Michalovice. Na stávající silnici by se napojil těsně před touto obcí. Šmolovům by se vyhnul, ale prošel by katastry Lípy a Michalovic. Na trase je několik mostů.

„Celé jednání ohledně jihozápadního obchvatu máme za to, že varianta číslo 4 je neprůchozí, že pro ŘSD neexistuje. Tak hovoří i písemné podklady. Teď máme dát na dobré slovo? Nevěřím tomu,“ lamentoval komunista Zdeněk Dobrý.

I když se takřka všichni zastupitelé během posledního roku více či méně k čtvrté variantě přikláněli, mnozí v pondělí večer znejistěli. „Jeví se jako varianta nejméně konfliktní, ale na druhou stranu má také nejvíce otazníků,“ prohlásil Václav Hlaváč (Společně pro Brod).

Zmínil, že tato varianta je o něco pozadu v přípravě a nebylo dosud propočítáno, zda se vyplatí po ekonomické stránce a vyhoví nastaveným kritériím. Pozastavil se rovněž nad tím, že zhruba polovinou trasy by tato varianta zasáhla do katastrů samostatných obcí Lípa a Michalovice, s nimiž ještě nikdo nejednal. Oba starostové přitom v létě brodský obchvat odmítli.

„Toto všechno by nejprve chtělo vyjasnit. Sice si můžeme schválit změnu územního plánu, ale aby nakonec ty naše schválené úseky nevedly odnikud nikam,“ zapochyboval Hlaváč.

Vyšlo se vstříc jednomu člověku, zlobí se lidé

Jednání se opět účastnila řada obyvatel Šmolov i Lipky. A těm se zastupiteli vybraná trasa příliš nezamlouvala. Vadí jim, že silnice odvede z osady jen tranzitní dopravu. Kdo ale pojede od Humpolce do Havlíčkova Brodu, i nadále bude jezdit současnou silnicí skrz zástavbu. Zároveň namítali, že čtvrtá varianta je krajně nejistá.

„S osadním výborem opět nebyla žádná komunikace. V územní rezervě je varianta 2, proč se čtyřka vůbec řeší?“ dotazoval se místopředseda výboru Jan Bezouška.

„Varianta 2 byla předjednána. Proč vlastně čtyřka vznikla? Vyšlo se tím vstříc jednomu člověku,“ zlobila se další občanka Šmolov Marta Balounová.

Narážela tím na postoj podnikatele Zbyňka Špinara, kolem jehož domu a přes jehož pozemky měla varianta 2 vést. Ten už dopředu avizoval, že by pozemky dobrovolně neposkytl a bránil by se právní cestou. „Nechceme si nechat zničit domov,“ vysvětloval v létě. Obyvatelé Šmolov soudí, že se ho vedení města buď zaleklo, nebo jsou za tím jiné důvody.

„Čtyřka je hezká a dobrá varianta. Ale pokud se podívám na variantu 2, je podle mě lepší vrabec v hrsti než holub na střeše,“ srovnal šance na obě varianty komunista Milan Plodík. Sám pak přednesl návrh na zvolení varianty 2 s obkroužením Lipky. Ten však podpořili jen čtyři komunističtí zastupitelé.

Přípravy stavby se zřejmě o pár let prodlouží

„Pouze varianta 4 bude silnicí, která odpovídá definici obchvatu. Bude sloužit ještě dávno po nás. Jakákoliv jiná varianta nemá s obchvatem nic společného,“ konstatoval Pirát Jan Kerber. Hned 20 kolegů mu v následném hlasování dalo za pravdu.

„Vybrali jsme dopravně nejkomfortnější řešení. Proces přípravy tak může dál pokračovat. Nyní je míč na straně ŘSD,“ pravil po hlasování místostarosta Libor Honzárek (TOP 09).

ŘSD ovšem dle prvotního vyjádření jeho mluvčího Martina Bučka nadšené není. „Je to nejméně vyhovující řešení, které si vyžádá několik let příprav navíc,“ zhodnotil v rychlé reakci. Dopady rozhodnutí brodských zastupitelů se ovšem ŘSD bude ještě podrobně zabývat.

V usnesení přijatém zastupiteli je rovněž pasáž o tom, že rada města začne vyjednávat o vedení obchvatu s Lípou a Michalovicemi. „Každý dobrý obchodník první nabídku odmítne, postoji starostů se nedivím. Budeme se jim snažit vysvětlit, že obchvat přinese pouze pozitiva i jejich občanům,“ podotkl Zbyněk Stejskal (ODS), další z brodských místostarostů.

Podle Honzárka by měl Brod do roka vědět, zda je vybraná varianta jihozápadního obchvatu realizovatelná. Pokud se při bližším prozkoumání vytipované trasy ukáže, že to přes veškerou snahu nebude možné, vrátí se vedení města k posouzení zbylých tří variant.