iDNES.cz

Mezi prestižní regionální produkty se nově řadí guláš z divočáka i sáčky

  15:28
Mezi prestižní regionální produkty Českosaského Švýcarska se nově zařadily tři výrobky a jeden zážitek. Značku, která se uděluje od roku 2010, tak už získalo jednačtyřicet výrobců a patnáct zážitků.

K výrobkům, které smějí prestižní značku Českosaské Švýcarsko – regionální produkt užívat, nově patří i dřevem pálená keramika, kterou vyrábí Pavla Kašáková z Tisé. | foto: MAS Český sever

Keramika pálená dřevem, kterou vyrábí Pavla Kašáková v Tisé na Ústecku, guláš z divočáka či divočák ve vlastní šťávě od Hynka Jirmana z Dolní Poustevny a sáčky na bezobalové a bezigelitové nakupování, které dodává chráněná dílna Pytlíčky z Děčína, jsou třemi novými výrobky, jež mohou užívat značku Českosaské Švýcarsko – regionální produkt.

Mezi oceněné produkty přibyl i jeden regionální zážitek, a to běžecký závod Cross Parkmarathon, který je součástí Dnů Českého Švýcarska v Krásné Lípě.

O udělení značky rozhodla certifikační komise, ve které zasedli místní výrobci, zástupci obcí, kraje a také ředitel správy Národního parku České Švýcarsko.

„Certifikace probíhá dvakrát ročně. Chceme, aby se o regionálních výrobcích víc mluvilo a značka se rozšiřovala,“ říká Dana Štefáčková z Místní akční skupiny Český sever, která funguje jako koordinátor a zajišťuje správu značky.

Mezi nejznámější certifikované produkty patří nůž Rybička z Mikova Mikulášovice, přírodní kosmetika Nobilis Tilia z Vlčí Hory nebo piva z pivovarů Kocour ve Varnsdorfu a Falkenštejn v Krásné Lípě.

Ze zážitků pak Loretánské slavnosti v Rumburku či prohlídky s Černým rytířem na zámku v Děčíně.

„Naším záměrem je, aby certifikát získaly výrobky, které jsou spojeny s regionem, mají nějakou ekologickou hodnotu, je na nich podíl ruční práce, jsou vyrobené tradiční technologií nebo z místních surovin. Chceme udržet kvalitu a dostat značku mezi místní obyvatele,“ přibližuje Dana Štefáčková.

Certifikát se každé dva roky musí obnovit. Komise posuzuje, zda výrobek nadále plní všechna kritéria a zda mu značku ponechá, či odebere. „Ještě se nestalo, že by někdo znovu neuspěl,“ říká Štefáčková.

Do budoucna správci značky zvažují rozšíření certifikace také o regionální služby, jako je třeba ubytování nebo provoz lyžařských areálů v regionu.

zpět na článek