Ústečanům se nelíbí změny v MHD, nejvíce kritizují spojení Mojžíř–Klíše

  13:58
Velikou vlnu nevole vyvolávají mezi částí obyvatel Ústí nad Labem změny v městské hromadné dopravě, které jsou plánovány od 1. července. Vedle zrušení trolejbusové linky číslo 52 a zavedení nové s číslem 61 budí největší kritiku obměna trasy trolejbusu číslo 57.

Plánované změny v ústecké MHD vyvolávají mezi částí obyvatel velikou vlnu nevole. (ilustrační snímek) | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Tato linka, která doposud spojovala dvě problematické lokality – ghetta Mojžíř a Předlice, nově pojede z Mojžíře do čtvrti Klíše, ve které je teprve pár týdnů otevřené a za mnoho desítek milionů zrekonstruované koupaliště.

Obyvatelé čtvrti Klíše zase získají přímé spojení se zoologickou zahradou v části Krásné Březno.

Právě spojení Mojžíř–Klíše lidé kritizují nejvíce. „Linka číslo 57, jde očividně o zajištění přímého spoje pro lukrativní návštěvníky nově zrekonstruovaného koupaliště. Můžete si poplácat po ramenou, vrchnosti,“ komentovala to na Facebooku Alena Semerádová.

Vedení ústeckého dopravce se podobným myšlenkám brání. „Linka číslo 57 byla dlouhodobě kapacitně nadhodnocená, trolejbusy jezdily v poměrně krátkých intervalech a věděli jsme podle obsazenosti, že nejsou plně využívané,“ vysvětlil novinku ředitel Dopravního podniku města Ústí nad Labem Libor Turek.

Zrušená linka 52 jezdila původně z Terasy právě do čtvrti Klíše. Nově bude nahrazena linkou číslo 61 a pojede ze Severní Terasy přes nákupní centrum Globus do Předlic. Tato změna prý podle Turka vyplývá ze systému.

„U linky 52 jsme věděli, že dopravní poptávka je z Terasy do centra a zpět. Žádná změna není jednoduchá a z našeho pohledu se zas tak moc nezměnilo,“ sdělil Turek.

Od července bude také zároveň dokončena poslední etapa elektronického odbavovacího systému v ústecké MHD. Znamená to, že cestující, kteří mají zvýhodněný časový kupon (měsíční, půlroční či roční), se nově budou moci při vstupu do vozidla odbavovat přes platební karty nebo elektronické časové jízdenky, jež si pořídí k bezkontaktní platební kartě.

Základní přestupní jízdenku na 45 minut už je možné ve voze zaplatit platební kartou od prosince.

Nový systém odstraní zvýhodněné papírové doklady

Doposud byly časové kupony pouze v papírové podobě. A nový odbavovací systém má za cíl odstranit právě zvýhodněné papírové doklady. V papírové podobě si budou moci cestující od července koupit pouze kupon na sedm nebo třicet dní, který není vázaný k žádnému osobnímu dokladu. Prodej ostatních zvýhodněných papírových kuponů by měl být ukončen do 30. listopadu.

Do té doby tedy bude možné do vozů MHD nastupovat jak s časovým papírovým kuponem, tak s platební kartou či elektronickou časovou jízdenkou.

„Naším cílem je, aby od 1. ledna byly všechny časové jízdenky elektronické. Cestující se nemusí bát, že by jim přestaly platit celoroční papírové kupony. Ty platí až do data, které je na něm uvedeno, nemusí teď nikam chodit a jezdí jako doposud,“ podotkl vedoucí zákaznického střediska Milan Hrudka.

Hrudka doplnil, že po skončení platnosti kuponu jim už však nebude papírový vystaven.

Pro slevu je nutná návštěva zákaznického centra

Ti, kteří mají nárok na bezplatné cestování, tedy senioři starší 70 let s trvalým pobytem v Ústí, se musí na zákaznickém centru zaregistrovat a k bezkontaktní platební kartě jim bude přiřazena časová jízdenka v hodnotě nula korun. Náklady na pořízení karty v tomto případě uhradí dopravnímu podniku město.

Cestující, kteří mohou využívat slevu na jízdném – tedy děti, studenti či senioři – musí alespoň jednou do zákaznického centra dopravního podniku přijít a zaregistrovat se.

„Do systému musí vložit fotografii a další osobní údaje, na zákaznickém centru je zkontrolují a odsouhlasí. A samozřejmě musí doložit nárok na slevu,“ upozornil Hrudka.

Do konce letoška plánuje dopravní podnik ukončit také prodej papírových jízdenek u řidiče, v automatech a u obchodníků však zůstanou k dispozici i nadále.