Ústí chce mít plnicí stanici a první tři autobusy na vodík už příští rok

  7:08
V Ústí nad Labem by už příští rok mohly jezdit první tři ekologické vodíkové autobusy. Dopravní podnik získal dotaci 30,78 milionu korun na stavbu plnicí vodíkové stanice.

Ve Spolchemii vodík vzniká elektrolýzou jako odpadní látka. Samotná chemička ho ke své výrobě nepotřebuje. | foto: Spolchemie

„Dotace byla sto milionů korun, z toho 66 milionů získal Unipetrol na plnicí stanice v Praze a v Litvínově, my jsme vybojovali třicet milionů,“ potvrdil ve středu ústecký primátor Petr Nedvědický (ANO).

V současnosti se cena vodíkových stanic ve světě pohybuje v přepočtu od 25 do 50 milionů korun.

„My bychom se chtěli blížit třiceti milionům, aby si dopravní podnik nemusel zajišťovat úvěr na stavbu,“ řekl primátor s tím, že výběrové řízení připraví Cheminvest, projektová dokumentace by měla být hotová zkraje příštího roku a na jeho konci má stanice stát.

„Není to nic složitého, v podstatě je to zásobník s plynem a kompresory, které to stlačují. Jen se tam nesmí jiskřit,“ podotkl Nedvědický.

Vodíková doprava je velmi ekologická, ale zatím i drahá. Kilo vodíku stojí 7 eur (175 korun), a zatímco cena běžné autobusové dopravy je 32 až 34 Kč/km, u vodíkového autobusu je přes 35 korun.

Vodík

  • Nejlehčí a nejjednodušší plynný chemický prvek.
  • Bezbarvý plyn bez chuti a zápachu.
  • Hoří namodralým plamenem.
  • Má široké praktické využití jako zdroj energie, redukční činidlo v chemické syntéze nebo metalurgii nebo jako náplň meteorologických a pouťových balonů.

Od Spolchemie bychom měli mít příznivější garantovanou cenu a podle odhadů na evropském trhu má nákladovost této dopravy během deseti let klesnout o padesát procent,“ upozorňuje ale primátor.

Vodík vzniká ve Spolchemii jako vedlejší produkt moderní membránové elektrolýzy a první veřejná plnicí stanice tak bude u ní.

„Naše roční produkce zhruba dvacet milionů metrů kubických dává několikanásobnou rezervu pro využití jako ekologického paliva v ústecké MHD,“ řekl mluvčí firmy Jan Charvát.

Město už podalo i žádosti o dotaci na pořízení pěti vodíkových autobusů a příští rok by mělo mít aspoň tři. Jeden stojí kolem dvaceti milionů.

„Jezdí například v Německu, Portugalsku a v Londýně mají na plyn doubledeckery. Dojezd na jedno doplnění nádrže je kolem 350 kilometrů,“ doplnil primátor Nedvědický.

Jeden z prvních sériově vyráběných vodíkových automobilů je Hyundai Nexo: