První rezidentní zóna v Ústí vyvolala protesty, petice chce její zrušení

  7:02
První rezidentní zóna v Ústí nad Labem vyvolala protesty. Modrými zónami, které začaly od září platit v několika ulicích v ústecké části Klíše, se budou muset opět zabývat městští radní. Uložili jim to zastupitelé na základě petice místních za zrušení zóny.

Modré parkovací zóny v Ústí nad Labem - Klíše. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Rezidentní zóna měla řešit stav, kdy tu kvůli množství aut studentů a pedagogů z blízké univerzity už nezbývala místa pro místní, a současně regulovat počet aut rezidentů. Ti si ale stěžují, že se zóna nepřipravovala ve spolupráci s lidmi odtud a že jen přesunula problém do dalších ulic v okolí.

„Ulice mimo modrou zónu se plní vozy, které nemají rezidentní stání, případně vozy, za které nechtějí majitelé platit, a teď nemáme kde parkovat my. Problém se tak nevyřešil, jen se odsunul do okolních ulic,“ argumentovali na jednání zastupitelů s tím, že zóna také nesmyslně dělí některé ulice. Projekt podle nich vznikl bez hlubší analýzy i bez dopadových studií na širší okolí.

První modrou zónu v Ústí, na niž mají časem navázat další i jinde ve městě, zavedl od září magistrát v ulici U Nemocnice, Pasteurově a Thomayerově. V Resslově, Palachově a České mládeže platí zóna v některých úsecích.

Za jeden vůz platí rezidenti 1 200 korun ročně, za druhý 6 tisíc a za každý další 15 tisíc. V oblasti s 450 rodinami a 320 místy je jim určeno 250 stání; za první vůz zaplatilo 268 majitelů, za druhý devět.

V části Palachovy, Resslovy a Pasteurovy ulice přibude později i fialová zóna, v níž budou moci zastavit po zaplacení v parkovacím automatu i nerezidenti. „Tato zóna, která umožní smíšené parkování jak rezidentů, tak těch, kteří zaplatí v parkovacím automatu, zatím nefunguje,“ upozornil při jednání zastupitelů primátor Petr Nedvědický (ANO).

„Město čeká na dodání automatů,“ vysvětlil jeho náměstek pro dopravu Martin Hausenblas (PRO! Ústí). „Stav v lokalitě by ale bez opatření byl ještě horší. Celou situaci budeme řešit a definujeme konkrétnější podmínky parkování,“ doplnil dále.

Nekoncepčnost, která stojí obyvatele peníze

I na tuto nekoncepčnost si ale obyvatelé čtvrti stěžovali. Vadí jim, že pokus s parkovacími zónami město zkouší za jejich peníze, aniž by vědělo, do čeho vlastně jde a zda projekt nakonec uspěje. I primátor je však přesvědčený, že zavedení rezidentního stání je pro lokalitu přínosem. Vyhodnocovat situaci už po měsíci fungování je podle něj nevypovídající.

Opačný názor na zavádění modrých zón má další náměstek primátora Michal Ševcovic (PRO Zdraví a Sport), který jako jediný radní pro rezidentní stání v únoru nehlasoval. „Parkování ve městě nevyřeší malování modrých čar. Po celém městě chybí tisíce míst,“ uvedl během bouřlivé debaty zastupitelů. 

„Je nefér vše řešit jen v jedné lokalitě a dělat z lidí pokusné králíky. Pokud chceme situaci řešit, je třeba udělat to komplexně,“ přisadil si i opoziční zastupitel Lukáš Konečný (UFO).

Petici za zrušení rezidentního stání v okolí kampusu s 330 podpisy zastupitelé vzali na vědomí a uložili radě města, aby se připomínkami zabývala a nejpozději do konce března předložila plán systémového řešení problematických míst včetně zavádění modrých zón. Postup schválilo celkem 24 zastupitelů, 13 se zdrželo.