iDNES.cz

Moldava neopravila střechu cenného nádraží, hrozí jí pokuta dva miliony

  8:18
Až dvoumilionová pokuta hrozí Moldavě na Teplicku za to, že neopravila část chátrající střechy historické nádražní budovy. Kvůli tomu, že do objektu dlouhodobě zatéká, jí to nařídil teplický magistrát. Zjednat nápravu měla obec coby vlastník památky do 31. října, podle zjištění MF DNES se tak ale nestalo.

Nádražní budova v Moldavě v Krušných horách. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

„Mohu potvrdit, že momentálně probíhá správní řízení, jehož cílem je zjistit, zda vlastník objektu splnil nařízení památkářů a střechu opravil. Pokud se ukáže, že nikoliv, může mu hrozit sankce až ve výši dvou milionů korun,“ potvrdil mluvčí teplického magistrátu Robin Röhrich s tím, že obec ale může vyváznout i bez pokuty.

„To všechno ukáže až místní šetření, při kterém úředníci zjistí, zda vlastník neměl objektivní důvody k nedodržení nařízení,“ podotkl.

Podle zákona o státní památkové péči je vlastník kulturní památky povinen na vlastní náklad pečovat o její zachování, udržovat ji v dobrém stavu a chránit ji před ohrožením, poškozením, znehodnocením nebo odcizením.

„Neplní-li vlastník kulturní památky tyto povinnosti, vydá obecní úřad obce s rozšířenou působností po vyjádření odborné organizace státní památkové péče rozhodnutí o opatřeních, která je povinen vlastník učinit, a zároveň určí lhůtu, v níž je vlastník povinen tato opatření vykonat,“ píše se v uvedeném zákoně.

Obec ale v tomto případě opatření nesplnila. Poškozenou část střechy totiž dosud neopravila a do nádražní budovy dál zatéká. Hrozí tak další devastace historicky cenného objektu z roku 1885.

„Blíží se zima a všichni víme, že do budovy zatéká už celý rok. Teď přijde sníh a obáváme se, aby nedošlo k závažnému poškození stavby,“ sdělil Petr Fišer, předseda správní rady Nadačního fondu Moldavská dráha / Teplický Semmering, který již řadu let bojuje za záchranu moldavského nádraží a znovupropojení Moldavské a Freiberské dráhy.

Starostka: Snad do konce roku

Podle něj se ze strany vlastníka, tedy obce, jedná o velkou nedbalost. „V okamžiku, kdy se vlastník objektu nestará o kulturní památku, dává svým chováním špatný příklad ostatním majitelům památkově chráněných objektů,“ míní Fišer.

„Nás samozřejmě nijak netěší, že by Moldava měla dostat pokutu, ale každý tlak ze strany památkářů na zachování historického objektu je ku prospěchu věci. Obec musí dostat signál, že nemůže nechat historicky cenné nádraží spadnout,“ doplnil.

MF DNES se snažila zjistit, proč Moldava nařízenou opravu střechy, která by navíc dle odhadů neměla stát více než několik desítek tisíc korun, dosud nerealizovala.

„Oprava neproběhla, protože máme delší dodací lhůtu s firmou, která to bude zajišťovat. Její zástupci byli na místě, podívali se na to a slíbili nám, že to do konce roku opraví,“ podotkla starostka obce Lenka Nováková (Pro Moldavu a Nové Město). Více už se ale k tématu vyjadřovat nechtěla.

Dotace? Děkujeme, nechceme

Moldava je vlastníkem nádražní budovy od léta 2016, kdy ji koupila od Správy železnic (SŽ) za 3,2 milionu korun. Plán byl tehdy jasný – obec chtěla chátrající objekt o rozloze více než 1 600 metrů čtverečních opravit a zachránit pro další generace. 

V říjnu 2019 však došlo na radnici k politické změně a nové vedení se rozhodlo objekt raději nabídnout k prodeji. Nepřihlásil se však nikdo, kdo by o něj měl zájem.

Loni v prosinci se Nadačnímu fondu Moldavská dráha / Teplický Semmering podařilo na rekonstrukci památky sehnat dotaci 50 milionů korun od ministerstva průmyslu a obchodu a zdálo se, že záchraně už nic nebrání. Zastupitelé obce se ale nakonec rozhodli, že prostředků na záchranu nádraží nevyužijí.

Báli se totiž, že by nesplnili podmínky dotačního programu. Podle starostky byly podmínky dotace přísné a pro obec nevýhodné. S tím ale nesouhlasili opoziční zastupitelé ani členové zmíněného nadačního fondu.

Autor:
zpět na článek