Galerie řeší, jestli nemá ve sbírce padělky. Pochybnosti jsou u desítek děl

  11:00,  aktualizováno  27. prosince 14:41
Galerie Benedikta Rejta v Lounech má zřejmě ve své sbírce padělky mnoha uměleckých děl. Pochybnosti o pravosti jsou u více než šesti desítek děl ruské revoluční avantgardy zakoupených v letech 2015 až 2017. Galerie i kraj, který je zřizovatelem instituce, teď zkoumá okolnosti nákupu.

V lounské Galerii Benedikta Rejta. | foto: MAFRA

„Toto podezření skutečně šetříme. Jedná se zhruba o šedesát děl. Jde o velice citlivou záležitost a nyní zjišťujeme okolnosti nákupu děl,“ potvrdila ředitelka galerie Kateřina Melenová s tím, že podezření vychází z posudku, který si galerie nechala zpracovat od mezinárodního experta, jenž se specializuje na ruský suprematismus. A právě on pravost děl zpochybnil.

Problémem se zabývá i Ústecký kraj. „V současné době probíhá rozsáhlé šetření celé věci s cílem maximálního zajištění a ochrany práv Ústeckého kraje a jeho příspěvkové organizace. Do ukončení šetření a případných souvisejících právních jednání se v zájmu efektivního vyřešení věci nebudeme vyjadřovat,“ sdělila mluvčí krajského úřadu Magdalena Fraňková s tím, že šetření potrvá několik měsíců.

Na policii se zatím krajský úřad ani výstavní síň neobrátily.

Galerie se pravděpodobně pokusí díla vrátit prodávajícím. Podle informací MF DNES má jít o renomovanou aukční síň a galeristu. Konkrétní jména však ředitelka galerie komentovat nechtěla.

„Oslovili jsme je a seznámili se zjištěnými skutečnostmi a čekáme na jejich stanovisko,“ nastínila ředitelka Melenová. Výsledek zatím nechce předjímat.

Exředitelka: Je to špinavost

Nákup děl celkem za pět milionů korun spadá do období let 2015 až 2017. Má jít o díla zakladatele avantgardního hnutí suprematismu Kazimira Maleviče, dále díla Vasilije Kandinského, Nikolaje Suetina, Ija Čašnika, Niny Osipovny Kogan, Borise Endera, Aleksandra Vesnina, Lva Alexandroviče Judina a dalších ruských umělců.

Jde o kresby, ale i malovaný porcelán. Díla galerie údajně zakoupila bez odborného posouzení, některá pocházela ze sbírek anonymního italského sběratele. Souborem kreseb a malovaného porcelánu ruské revoluční avantgardy se galerie veřejnosti pochlubila na výstavě v roce 2018.

V té době vedla galerii Alica Štefančíková. Ve vedení instituce působila přes třicet let do roku 2019, kdy jí kraj neprodloužil smlouvu. Jakékoli pochybnosti o pravosti děl či nákupu odmítla.

„Toto obvinění je nepravdivé. Probíhalo to ze strany jistých lidí, které bych mohla jmenovat, ale nejsem si jistá, jestli chci, už za mého působení. Vyjadřovat se k tomu znamená dát tomu nějakou vážnost. Je to špinavost,“ sdělila.

V minulosti kontroverzi vzbudila jiná její práce, a to údajná rekonstrukce prostorového díla Fontána lázeňství Zdeňka Pešánka, která byla instalována v jednom z podlaží. Nová ředitelka nechala objekt před časem odstranit. Odborný posudek totiž ukázal, že instalaci nelze považovat za rekonstrukci uměleckého díla a nemá žádnou uměleckou hodnotu.

Dodatečné vyjádření Alice Štefančíkové

„K tvrzením obsaženým v článku uvádím, že jsem svoji funkci ředitelky Galerie Benedikta Rejta v Lounech vykonávala vždy s péčí řádného hospodáře, a že pravost u veškerých děl, jež byly Galerií Benedikta Rejta v Lounech za mého působení zakoupeny, byla řádně zkoumána, a to nejenom mou osobou, nýbrž všemi členy nákupní komise, která je tvořena akademiky i umělci, vč. např. Dr. Jaromíra Zeminy, uznávaného odborníka a znalce moderního umění, a se souhlasem Rady Ústeckého kraje, vše v souladu se schvalovacím protokolem.“

aktualizováno 27. prosince 2021