Vlaky se na Kozí dráhu jen tak nevrátí. Správa železnic opravy nechystá

  7:08
Šance, že by se na chátrající trať číslo 132 mezi Děčínem a Oldřichovem u Duchcova vrátily vlaky, jak to plánuje soukromý dopravce KTP Rail, je velmi malá. I když mu dal Drážní úřad za pravdu, že Správa železnic je povinná mu provoz na trati umožnit, ta se zatím k žádným opravám a zprovoznění nechystá.

Trať mezi Děčínem a Oldřichovem zvaná Kozí dráha je na řadě míst zarostlá nebo i poškozená. | foto: MAFRA

Vlastník trati, státní podnik Správa železnic, tu sice před několika týdny začal s pracemi, podle mluvčí podniku Nely Friebové se však jedná jen o opatření, které má těleso dráhy lépe konzervovat a kontrolovat.

Na trati dál platí výluka a Správa železnic podle všeho její zprovoznění, kterého se KPT Rail domáhá, vůbec neplánuje.

„V úseku Telnice–Oldřichov je pouze likvidována náletová vegetace pro průjezd speciálních hnacích vozidel tak, aby bylo možno aplikovat strojní chemický postřik proti plevelům a těleso dráhy lépe konzervovat a kontrolovat. Vzhledem k četným závadám a částečně zcizenému materiálu nelze v žádném případě hovořit o zprovoznění trati pro běžný provoz,“ sdělila Friebová.

Pro firmu KPT Rail je to nepříznivá zpráva. Od května chtěla na Kozí dráze, jak se trati z roku 1871 přezdívá, provozovat osobní dopravu na vlastní komerční riziko. V plánu byly čtyři páry vlaků denně o víkendech a svátcích.

„Na trať nasadíme motorové vozy řady 811, které jsme zakoupili ze Slovenska. Mají elektrický přenos výkonu, jsou majetkem naší společnosti a mají za sebou rekonstrukci interiéru tak, aby odpovídaly požadavkům 21. století,“ sdělil před časem v rozhovoru pro MF DNES Jaroslav Kugler, vedoucí provozu železniční dopravy KPT Rail.

Sám však nyní připouští, že situace ohledně návratu vlaků na trať, kde se částečně proháněly naposledy v roce 2015, není růžová.

„Správa železnic s námi nekomunikuje a nemáme od ní ani žádnou oficiální zprávu. Počkáme do konce března, a pokud se do té doby nezačne nic dít, obrátíme se na Evropskou železniční agenturu (ERA). Ta může celou věc nechat prošetřit,“ nastínil Kugler další možné plány.

Společnost podle něj nechce sahat k unáhleným krokům a ráda by se s vlastníkem trati, který opravu odmítá kvůli vysokým nákladům a nerentabilitě, dohodla.

Výluka na trati je nezákonná, říká Jaroslav Kugler z KPT Rail

Tím spíše, když jí dal za pravdu i Drážní úřad České republiky. Ten v lednu vydal stanovisko, podle kterého je Správa železnic povinná pustit na trať soukromého dopravce, pokud projeví zájem provozovat tam dopravu.

„Od začátku tvrdíme, že výluka na trati je nezákonná, a Drážní úřad to potvrdil. Od té doby ale v této věci bohužel nijak nekoná a nevyměřil vlastníkovi ani žádnou pokutu. Je ticho po pěšině, protože se tam všichni znají a vzájemně se kryjí,“ podotkl Kugler.

KPT Rail má podle něj ještě šanci bránit se soudně, k této alternativě ale zatím přistoupit nechce. „Pořád si myslíme, že je na Správě železnic dost lidí, kteří mají o zachování trati zájem, ale jen se o tom bojí mluvit a čekají, co se bude dít. Uvidíme na konci března,“ nechtěl Kugler předjímat.

Za zachování jednokolejné trati spojující obce na krušnohorském úbočí od Děčína až po Oldřichov bojuje i spolek Záhada lokálek. Ten v minulých dnech na webu spustil petici na podporu dráhy, kterou už podepsaly stovky lidí.

„Tuto snahu samozřejmě vítáme a jsme rádi, že se k petici připojila i spousta měst ležících na dráze. Alespoň tím vyvrátíme nesmyslný argument Správy železnic, že tam tu trať nikdo nechce,“ zmínil Kugler.

Autor: