Dopravní podnik řeší obří nárůst cen elektřiny, původní dodavatel skončil

  6:58
Obrovský nárůst ceny za elektřinu musí řešit Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova. Po konci společnosti Lumius totiž přišel o dodavatele. U nového je cena výrazně vyšší. Dopravce zřejmě požádá o pomoc obě města.

ilustrační snímek | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Podnik po skončení firmy Lumius nejprve přešel do režimu dodavatele poslední instance, což mělo za následek, že původní částka 1 300 korun za jednu megawatthodinu (MWH) se vyšplhala až na několik tisíc. Situaci ovšem nezlepšil ani přechod k novému dodavateli. Dopravce nyní platí 6,5 tisíce korun za MWH, tedy jen o něco méně než u dodavatele poslední instance.

„Doufáme, že to ale není konečná částka. Management podniku jedná s dalšími dodavateli s cílem vyjednat nižší cenu. Novou cenu jsme vysoutěžili na burze,“ poznamenal předseda představenstva dopravního podniku Jaroslav Komínek.

Dá se předpokládat, že se dopravní podnik následně obrátí na své akcionáře, tedy obě města, s žádostí o navýšení kompenzace za prokazatelnou ztrátu, která vzniká po započtení nákladů a příjmu z tržeb. „Jednání o ceně elektřiny stále probíhají, není to uzavřená věc. Pravděpodobně ale půjde o navýšení v řádu milionů korun,“ nastínil Komínek.

Prozatím tak platí již dříve uzavřené smlouvy. Pro letošní rok má Chomutov nasmlouvanou kompenzaci ve výši přes 82,4 milionu korun, Jirkov 16,1 milionu korun. „O případné žádosti DPCHJ o vykrytí finančního rozdílu bude určitě jednat zastupitelstvo města. Kdy přesně by to mělo být, záleží na právě probíhajících jednáních s novými dodavateli elektrické energie,“ uvedl primátor Chomutova Marek Hrabáč (ANO).

Na konečnou kalkulaci dopadů změn cen energií na výši městského příspěvku čeká i vedení Jirkova. I tady by případné navýšení kompenzace řešili zastupitelé.

Krach distributora elektrické energie dopravní podnik překvapil. „Smlouvu jsme měli uzavřenou do konce letošního roku. To, že se navýšení nákladů za elektrickou energii nevyhneme, jsme předpokládali, protože už v loňském roce se ceny elektrické energie soutěžily kolem 5 až 6 tisíc korun za MWH. Náhlý konec dodavatele jsme ale nečekali,“ řekl Komínek.

Navýšení jízdného? Až poslední varianta

Podle Komínka vedení podniku zneklidňuje i situace na trhu s plynem, jehož cena také roste. Zvyšování nákladů ale podnik nechce dorovnávat navýšením cen jízdného. „Řešíme několik možných variant, ale navýšení cen jízdného je poslední z nich,“ podotkl Komínek.

Mimo jiné i pro to, že podnik ke zdražení přistoupil už v průběhu loňského roku, kdy se ceníky změnily po 11 letech. Základní jízdné nyní vyjde na 19 korun.

Nárůst cen energií řeší všichni dopravci napříč republikou. Někteří přistoupili právě k navýšení jízdného. Od ledna tak platí více cestující v Mostě a Litvínově. Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova navýšil cenu základní jízdenky o tři koruny ze 17 na 20 korun. Pořízení ročního kuponu je stále stejné, přijde na čtyři tisíce korun.

Naopak jízdné na stejné úrovni zůstává v krajském městě. „Navýšení neplánujeme a také jsem radě města doporučila, aby k navýšení cen jízdného nepřistupovala,“ řekla na začátku roku ředitelka Dopravního podniku města Ústí nad Labem Simona Mohacsi.