iDNES.cz

Historickou budovu teplického nádraží čeká nákladná rekonstrukce

  11:46
Stovky milionů korun bude stát plánovaná rekonstrukce památkově chráněné budovy teplického nádraží z roku 1871. Její opravu plánuje Správa železnic zahájit nejpozději do září 2022. Už vyhlásila veřejnou zakázku na zhotovitele dokumentace s horním limitem ve výši necelých 31 milionů korun.

Práce na celkové rekonstrukci památkově chráněného objektu osobního nádraží budou zahrnovat obnovu interiérů minimálně v rozsahu veřejných prostor. 

„Rekonstrukce bude vycházet z budoucího využití celého objektu. V plánu je rovněž zajištění parkovacích ploch v blízkosti výpravní budovy,“ uvedla mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Friebová.

Samotná přestavba architektonicky unikátní stavby, která byla v minulosti sídlem soukromé Ústecko-teplické dráhy, by měla proběhnout do konce roku 2023. 

Předpokládané investiční náklady dosahují výše 800 milionů korun, ačkoliv ještě nedávno SŽ hovořila o ceně o téměř polovinu nižší.

„Dříve uváděná cena byla počátečním odborným odhadem, s postupným zpracováním příslušných projektových dokumentací dochází u každé stavby k upřesňování celkových investičních nákladů,“ vysvětlila Friebová.

Cílem je využít prázdné prostory

Aktuálně zpracovávaný záměr projektu podle mluvčí ve své návrhové části řeší kromě nápravy stavebně-technického stavu také budoucí obsazenost výpravní budovy.

„Jedním z hlavních cílů rekonstrukce je nalézt odpovídající využití dosud neužívaných prostor v objektu s důrazem na poskytování služeb veřejnosti, rozvoj cestovního ruchu a komerční využití těchto prostor nájemci. Naší snahou je přemístit a centralizovat do výpravní budovy okolní provozy Správy železnic a centralizovat zázemí dopravců,“ podotkla mluvčí.

Podle plánů by měla být v přízemí objektu zachována odbavovací hala, veřejná WC a také maloobchodní prostory s přístupem z hlavní odbavovací haly a z ulice Na Hrázi. Vzniknout mají i stravovací prostory či provozní a administrativní prostory pro potřeby Správy železnic a dopravce. 

„V prvním patře by měly být kanceláře, ve druhém pak ubytovací kapacity,“ doplnila Friebová.

V posledních desetiletích je objekt ve špatném stavu a o jeho rekonstrukci se hovoří už několik let. Naposledy prošlo nádraží částečnou obnovou v roce 2005.

Autor:
zpět na článek