V úseku od čerpací stanice Benzina až po kruhový objezd u Penny marketu je ode dneška páteřní komunikace I/13 vedoucí napříč celým Ústeckým krajem neprůjezdná. Objízdná trasa vede Důlní ulicí, kde ale právě probíhá oprava železničního mostu a doprava je tu svedena pouze do jednoho pruhu.
„Předpokládáme, že vzhledem k uzavření páteřní komunikace bude provoz v Bílině značně komplikovaný. Proto, prosíme, v následujících dnech zvažte nutnost použití automobilu. Děkujeme za trpělivost,“ vyzvalo město Bílina řidiče na svých webových stránkách.
Dnes dopoledne byla na místě situace klidná. Někteří řidiči si sice stěžovali na špatné dopravní značení, kolony se ale na objízdné trase netvořily.
„Ráno všechno fungovalo, nedocházelo k žádným problémům. Dopoledne ale bývá více využíván směr z Mostu na Teplice. Myslím, že první zatěžkávací zkouška přijde až odpoledne nebo k večeru. Více tedy budeme vědět až zítra,“ sdělila starostka Zuzana Schwarz Bařtipánová (ANO).
Město podle ní jedná s ŘSD i firmou Ekostavby Louny, která rekonstrukci vozovky provádí, aby se na řízení dopravy podíleli jejich pracovníci. „Chtěli bychom, aby do Důlní ulice poslali nějakého volného pracovníka, který tam bude řídit dopravu v době dopravní špičky. To je ale zatím v jednání,“ nastínila bílinská starostka.
Jen v Bílině dvoupruh
Co se městu už podařilo, je vyjednání výjimky pro MHD. Vozy městské hromadné dopravy tak mohou nadále jezdit po hlavní komunikaci I/13, která je v rekonstrukci.
„Podařilo se nám zajistit průjezd MHD. Ta bude dál jezdit po hlavní komunikaci s tím, že když tam budou pracovní stroje, tak MHD chvíli počká, dokud ty stroje neodjedou,“ potvrdil Oldřich Jedlička, vedoucí odboru dopravy městského úřadu.
Páteřní komunikace I/13 spojuje několik velkých měst v Ústeckém kraji, například Klášterec nad Ohří, Chomutov, Most, Bílinu, Teplice a Děčín. Po celé délce je čtyřproudová, jen v Bílině se zužuje pouze do dvou pruhů, což má za následek časté tvoření kolon. V dopravní špičce tu řidiči často čekají i desítky minut.
Problém s tranzitem dopravy, který vede skrz město přes několik kruhových objezdů, se radnice společně s ŘSD snaží řešit už řadu let. Obchvat je však kvůli sousedství dolu z jedné strany a Českého středohoří z druhé strany podle silničářů komplikovaný.
Tunel jako poslední možné řešení
Navrhují proto čtyřpruhový tunel pod městem od vlakového nádraží po koupaliště Kyselka, který by kopíroval řeku Bílinu. ŘSD se snaží najít takové řešení, které by tunelovou variantu dokázalo ekonomicky obhájit.
„Za poslední dekády bylo prověřeno mnoho různých variant. Nyní navrhovaný tunel je již poslední možné řešení,“ uvedl letos v únoru ředitel chomutovské správy ŘSD Martin Vidimský.
V souvislosti s chystanými úpravami na silnici I/13 chce ŘSD stavbu tunelu v Bílině zahrnout do tzv. tahové ekonomické studie, kterou hodlá předložit Centrální komisi ministerstva dopravy do poloviny letošního roku. Vyjádření komise správce silnice potřebuje, aby mohl pokračovat v přípravě projektu, zejména jde o získání potřebných podkladů pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí.