iDNES.cz

Ženská parkovací místa. Podle restaurace jsou bezpečnější

  8:20
Testy ukazují, že ženy jsou na parkovištích opatrnější. Potřebují ale místo.

Parkovací místa pro ženy | foto: Sara YassinovaMetro.cz

Parkovací stání, na kterých je kromě symbolu osobního auta také namalovaný nápis – ženy, se objevují v Česku stále častěji. Před pár lety tu tento trend začalo zavádět před svými restauracemi vedení fastfoodového řetězce McDonald’s. Ne všechny ženy jsou však z ryze „svých“ parkovacích míst právě nadšené.

Řada z nich dokonce cítí pravý opak. „Docela mě urazilo, když jsem přijela na parkoviště, abych si dala se sestrou kávu. Jako žena jsem to cítila jako urážku. Muži také nemají svoje parkoviště, že?“ napsala deníku Metro čtenářka Sara Yassinova, jež ženské parkovací místo vyfotila u­jedné z restaurací v­ Praze 9.

Podle ředitelky PR a komunikace fastfoodového řetězce se žlutým M ve znaku Zuzany Svobodové se první ženské parkovací místo objevilo před restaurací u dálnice D10 na Mladou Boleslav zhruba před deseti lety. Místa ale vzbudila mezi ženami takový zájem, že je začal řetězec umisťovat i k některým dalším ze svých více než stovky restaurací. Ryze ženská parkovací místa se ale podle ní od těch obyčejných v ničem neliší. Nejsou tedy například širší, což by si některá žena mohla vyložit jako nedůvěru v její parkovací schopnosti.

„Zkoušeli jsme, zda se naše zákaznice budou cítit bezpečněji, když budou moci zaparkovat přímo u vchodových dveří do restaurace. Šlo nám zejména o dobu večerního provozu, kdy se mohou ženy cítit ohroženy. Chtěli jsme jim nabídnout více osvětlené a přehledné místo,“ vysvětluje záměr vedení řetězce Svobodová s tím, že by řetězec vytvořit širší stání pro ženy ani nemohl. „Při realizaci parkovacích míst pro ženy jsme vycházeli z normy ČSN 736056. Šířku stání si my nevymýšlíme,“ dodává pro deník Metro Svobodová.

Ačkoliv jsou parkovací stání určená speciálně pro ženy v Česku teprve v plenkách, pro naše rakouské či německé sousedy jde zejména u dálničních motorestů, restaurací i nákupních center o poměrně běžný jev. Ženy tu proti nim neprotestují i přesto, že jsou tato místa na rozdíl od těch klasických výrazně širší.

Místní řidiči totiž podle Igora Siroty, mluvčího Ústředního automotoklubu, dobře vědí, že tato stání nejsou vytvářena proto, že by byly ženy horší řidičky. „Naopak, podle řady provedených testů jsou opatrnější i­při parkování. Důvodem je spíše to, že právě ženy vozí naše ratolesti do školy a školky, na hřiště, kroužky a podobně. Děti při vystupování příliš nevnímají, jak široká jsou parkovací místa, a otevírají dveře dokořán. Pak může dojít k poškození vlastního i­cizího vozidla,“ objasňuje pro Metro Sirota. U­parkovišť řetězců občerstvení nebo nákupních center se podle něj navíc vždy jedná o soukromé pozemky. Tedy i McDonald’s by klidně mohl normy porušit. „Je na vlastníkovi, zda při dodržování základních předpisů bude myslet širšími místy i na specifické skupiny motoristů,“ míní Sirota.

Nedostatečnou šířkou a­v­uzavřených garážích i výškou parkovacích míst se zabývají odborníci nejen v Česku, ale i Německu a dalších zemích. O tom, že auta skutečně zásadně narostla do všech stran a legislativa za tímto vývojem mnohdy pokulhává, deník Metro informoval své čtenáře například ve svém pátečním vydání. Řada žen, které deník Metro v souvislosti s­parkováním oslovil, by dokonce více ryze ženských a­širších míst ocenila.

„Proč by mě mělo nějak urážet, že mám pro sebe jako žena volné a dostatečně široké parkovací místo? Hlavní je, že mám kde zaparkovat, ne?“ nechala se například slyšet čtenářka Klára Novotná.

Více míst vyhrazených jen pro ženy doporučují také evropské směrnice.
V Německu jsou v některých spolkových zemích dokonce povinná.
Naopak ruské letiště kvůli růžovým stáním pro ženy čelilo obvinění ze sexismu.

Autor: Filip Jaroševský, deník METRO

zpět na článek