iDNES.cz

Hloubětínské podzemí se otevře veřejnosti. Ještě ale čeká na vyjádření statika

  7:12
Chodby Fejkovy pískovny připomínají peklo. Před časem byly pouze plné odpadků.

Fejkova pískovna | foto: Impuls.cz

Někteří místní znají bývalý lom nacházející se pod čtrnáctou městskou částí jako Bílého koně, jiní pod názvem Fejkova pískovna. Ta rozmanitostí svých zákoutí návštěvníkům v minulosti připomínala v určitých částech peklo, v dalších díky červeným cihlovým zídkám a vápenatým stěnám středověké sklepení. Před čtyřmi lety získala prostory od magistrátu do vlastnictví radnice Prahy 14 a od té doby se tu s přestávkami uklízelo a pracovalo na otevření.

Podle mluvčí čtrnácté městské části Veroniky Berné se však čekání konečně chýlí ke konci. „Zvažujeme zatím provizorní vstup pro veřejnost, a to od podzimu. Momentálně městská část čeká ještě na doporučení statika, který rozhodne o zpevnění stropu jeskyně, jejž je třeba zpevnit. Schody do podzemních prostor jsou již hotové, únikový východ také, nicméně na otevření pro veřejnost je třeba ještě chvíli počkat,“ říká pro deník Metro Berná.

Když si Praha 14 od magistrátu v roce 2016 uzavřený lom přebírala, byly prostory zavalené odpadem. Při úklidu se mělo údajně vynést několik set pytlů odpadu na několik desítek kontejnerů. Velkou výzvou je pro odborníky v podzemí nyní také vlhkost. „Na činnosti, které jsem již uvedla, naváže ještě úprava plochy nad pískovnou, dendrologické posouzení, studie a následně projekt a jeho realizace. Tím je míněna například tvorba nových cest, umístění laviček, vytvoření zázemí pro správce, nebo případně vybudování dětského hřiště,“ dodává Berná.

V prostoru hloubětínských Hutí se původně těžil v osmnáctém století písek. Ve století devatenáctém pak těžaři písku z lomů postupně začali vrtat pod zem, kde narazili na již vytvořené chodbičky vodní erozí. Těžba zde skončila po druhé světové válce, část byla zasypaná, a později naopak využívána jako sklad potravin. Právě přestavba prostor na sklady zde zanechala cihlové místnosti i později zazděné vchody.

 Autor: Filip Jaroševský, deník METRO

zpět na článek