iDNES.cz

Hlavní nádraží v Praze se rozvoní

  8:40
Nápad přidávat aromatické vůně do vzduchotechniky poprvé vyzkoušel pardubický dopravní podnik. Úroveň pražského hlavního nádraží se díky rekonstrukcím i stále se rozšiřující nabídce služeb v posledních letech výrazně zvedla. Jeden z neduhů ale nejvytíženějšímu tuzemskému nádraží zůstal. Uvnitř budovy i v jejím okolí se pohybuje velké množství lidí bez domova, kteří zde dle některých cestujících kazí ovzduší.
Hlavní nádraží

Hlavní nádraží | foto: Metro

Podle zjištění deníku Metro chce ale s problémem již brzy zatočit Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která má budovu nádraží na starost. Podle Kateřiny Šubové z tiskového odboru organizace tu totiž cestující čekající v halách brzy ucítí příjemnou vůni.

„Chceme tyto prostory všem zpříjemnit různými vůněmi a navodit tak příjemnou atmosféru. Aromata, která budou například v případě adventu tematická, chceme přidávat do vzduchotechniky. Spuštění plánujeme co nejdříve po výběru dodavatele, zhruba do měsíce,“ řekla deníku Metro Šubová.

SŽDC má podle Šubové v plánu vybírat decentní vůně a reagovat na případné nápady ze strany veřejnosti. „S výběrem ji však oslovovat nebudeme,“ dodává Šubová.

Před umělým provoňováním nádraží však SŽDC varuje pardubický dopravní podnik. Podle jeho mluvčí Jitky Malinské se totiž dopravci podobný projekt v místních městských autobusech příliš neosvědčil. Kombinace rozmarýnu, grapefruitu, citrónu, limetky a pomeranče, kterou do ventilace a topného systému vozu dávkoval automatický rozprašovač, se nejdříve cestující nemohli nabažit. Pak se ale vzedmula vlna kritiky. „Podobný nápad je dvousečná zbraň. Někomu vůně vyhovuje, jiný je astamatik a vadí mu. Raději se proto zaměřujeme na to, aby byla ve vozech funkční klimatizace,“ dodává Malinská.

Aromata se podle pneumoložky Jany Jankové Zátopkové, která pracuje na plicním v Thomayerově nemocnici, do vzduchu ve veřejném prostoru rozptylují běžně. Typickým příkladem mohou být nákupní centra či kina s technologií 4D. „Vždy záleží na tom, jaká vůně se zvolí. Pokud se bavíme o alergicích, astmaticích či lidech s chronickým onemocněním plic, aromata je mohou dráždit. Těm ale vadí i spálená guma v metru, parfémy, nebo když se topí uhlím,“ vysvětluje Janková.

Vanilka ne, spíš moře

Správná koncetrace a typ vůně. To je dle odborníků klíč k tomu, aby se umělé provoňování na pražském „Hlaváku“ líbilo většině.

Například vanilka je podle pneumologů příliš těžká a může z ní bolet hlava. Naopak lehké mořské vůně mohou být tolerovány většinou.

Pro psychickou pohodu jedince není dle pneumoložky Jany Jankové Zátopkové příjemné vdechovat příliš koncetrované vůně delší čas. „Ze zkušenosti lidí v mém okolí je to nejhorší v nákupních centrech. Pokud se aroma ještě smísí s pachem lidí, cigaretovým kouřem a dalšími odéry, člověku to na náladě nepřidá,“ říká.

Autor textu: Filip Jaroševský, Deník METRO

zpět na článek