Tak jak názor na elektroauta rozděluje společnost, politiky, odborníky, nemají zatím jednoznačně jasno ani ekologické organizace. Jan Piňos z Hnutí Ducha vysvětluje, že na elektromobilový boom je v Česku ještě brzo. Podle něho je nutné nejprve podporovat obnovitelné zdroje. Drtivou většinu elektrické energie totiž v Česku vyrábí jaderné a uhelné elektrárny. „Kdyby dneska se tady začala masově podporovat elektromobilita, tak budeme podporovat ČEZ ve spalování uhlí a bude tady bezpochyby hlad po elektřině, který způsobí tlak na prodlužování provozu špinavých a neefektivních elektráren,“ myslí si odborník na ekologii s tím, že v tuto chvíli nejde o úplně zelené řešení. „Za prvé to neřeší problém automobilismu a zahlcení měst. Za druhé opravdu záleží na tom, čím se ty elektromobily krmí,“ dodává Piňos.
Problematikou elektromobilů se zabývá také Jan Freidinger z ekologické organizace Greenpeace. Česko podle něho výrazně zaspává. Nejbližší řešení vidí v investici do hromadné dopravy, tak aby se hlavně velkým městům ulevilo od emisí. Podpora elektromobility je podle něho ale jedna z cest, jak postupně dojít k uhlíkové neutralitě. „My jsme malá země, průmyslová země, a pokud chceme, aby lidé elektroauta kupovali a přispívali k plnění klimatických cílů, ke kterým jsme se zavázali, tak je potřeba to dotovat a podporovat. Zároveň je to důležité, aby našemu průmyslu neujel vlak. Stát ale musí podpořit podpůrný systém a infrastrukturu. Pak je to cesta reálná,“ říká Freidinger.
V Česku teď jezdí zhruba 8500 elektromobilů. Podle návrhu Evropské komise by se měla vozidla se spalovacími motory přestat prodávat od roku 2035.
Poslechněte si reportáž ze záznamu:
Autor: Vít Zábranský, Rádio Impuls