iDNES.cz

Český automobilový průmysl zažívá složité časy

  7:29
Český automobilový průmysl se musí potýkat s kombinací hned několika negativních faktorů. Na odvětví stále dopadá covid a od konce letošního února také válka na Ukrajině.

ilustrační snímek | foto: František VlčekMAFRA

Na některé typy vozidel může zákazník stále čekat i několik měsíců. Situace ve výrobě je kvůli nedostatku čipů, lockdownu v Číně nebo přerušení dodávek kvůli válce na Ukrajině pořád složitá. „Ty největší výzvy, se kterými se autoprůmysl potýká, jsou výpadky dodávek z Číny, nebo nárůst cen energií,“ potvrzuje předseda Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.

Náklady na energie vzrostly v některých firmách až sedminásobně. Podle předsedy představenstva MOTOR JIKOV Group Miroslava Dvořáka situaci teď nepomáhá ani tlak odborů na zvyšování mezd. „My prostě nechceme plošné přidávání, jsme toho odpůrci. Je třeba najít smír, chceme se dohodnout. My potřebujeme pracovat v klidu. Takže doufám, že najdeme smír a lidé to pochopí,“ říká Dvořák.

Firmy očekávají, že tento rok bude z posledních tří let nejkritičtější. V příštím roce by se podle nich měla situace zlepšovat. V následujících letech ale budou čelit dalším výzvám, jako je postupný přechod na elektromobilitu. „Transformace začíná probíhat. My bychom měli rádi jistotu, jak budou pravidla nastavená. Hlavně norma Euro 7, která výrobu ovlivní v krátkodobém horizontu, protože pokud by byla moc přísná, tak by výrazně zdražila výrobu vozů se spalovacími motory, což by mělo patrně dopad na výrobu některých modelů v nižších třídách. To nás v současné době pálí. Je potřeba mít jasný plán, pak se podle toho můžeme zařídit,“ uzavírá Jahn.

Poslechněte si reportáž ze záznamu: 

Autor: Vít Zábranský, Rádio Impuls

zpět na článek