iDNES.cz

Úřad chce sledovat poruchové tramvaje 15T, jinak provoz v Praze zakáže

  18:02
Drážní úřad uznal kroky pražského dopravního podniku, které podnikl v rámci úpravy defektních kol u tramvají 15T. Tento typ kvůli vadným gumovým segmentům několikrát vykolejil a hrozilo, že tramvaje budou muset jezdit pomaleji. Dopravní podnik ale bude muset dodržovat nové podmínky, jinak úřad tento typ vozů zakáže.

Tramvaje 15T mají 16 kol, každé z nich má celkem dvacet gumových segmentů. Za jediný den ve vozovně Motol pracovní četa zvládne vyměnit gumové segmenty na osmi kolech. (21.1.2020) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Na konci loňského roku Drážní úřad zahájil správní řízení s dopravním podnikem kvůli několika vykolejeným nízkopodlažním vozům 15T ForCity. 

Jeho výsledkem mohlo být zpomalení rychlosti u 221 tramvají tohoto typu z maximálních 60 kilometrů za hodinu na čtyřicet. Podnik se ale odvolal s tím, že našel jiného dodavatele a defektní pryžovou část kol se podařilo na tramvajích vyměnit.

„Vzhledem k tomu, že DPP v rámci odvolání předložil nové skutečnosti mající vliv na další provoz tramvají zmíněného typu a Drážní úřad nové informace akceptoval, původní rozhodnutí jsme zrušili,“ řekl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

Úřad však nově chce, aby podnik dodržoval několik bezpečnostních opatření. V případě, že by je nedodržel, by úřad prohlásil tramvaje 15T za nezpůsobilé provozu.

V podmínkách jsou zpracovány nové provozní předpisy, týdenní sledování opotřebení pryžových segmentů, provádění zkušebních jízd a uchování jednoho segmentu z každé nové šarže. 

Dopravní podnik se zákazu „tépatnáctek“ s problematickým podvozkem neobává.

„Naprostou většinu opatření, která v rozhodnutí Drážní úřad požaduje, již realizujeme a právě díky nim se nám podařilo situaci kolem kol tramvají 15T stabilizovat. Například kontrolu kol a měření opotřebení pryžových segmentů provádíme na denní bázi od loňského září,“ sdělil MF DNES projektový manažer dopravního podniku Daniel Šabík.

Podle Šabíka navíc DPP zavedl několik opatření nad rámec požadavků úřadu, jako je například testování kol ve spolupráci s Univerzitou Pardubice a Výzkumným a testovacím centrem materiálů, nebo zkušební provoz dvou nových typů pryží z jiných materiálů.

„V jednom případě jsou vyrobeny z kombinace pryže a speciálních textilií, která sloužící jako výztuž, v druhém případě se jedná o segmenty vyrobené z plastu,“ dodal Šabík.

Autoři: ,
zpět na článek