Kupon na MHD chceme zdražovat o 365 korun ročně, vysvětlil pražský radní

  17:44,  aktualizováno  4. srpna 15:51
Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr v pořadu Rozstřel vysvětlil, jak si představuje zdražování ročního kuponu na pražskou MHD, o kterém vedení Prahy v posledních týdnech diskutuje. Před kamerami iDNES.cz byla řeč také o využití Smetanova nábřeží nebo dostavbě Pražského okruhu.

V polovině července pražská radní Hana Marvanová (za STAN) upozornila na návrh náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) zdražit tarify jízdného včetně ročního kuponu, který by mohl stát místo nynějších 3 650 korun až 5 500.

„Vedeme koaliční jednání a chceme nastavit udržitelný způsob financování. Rozhodně nechceme žádné skokové navýšení. Navrhujeme spíše zdražení o 365 korun ročně. Před dvaceti lety bylo jízdné levnější než nyní, přitom platy jsou dnes jinde,“ sdělil Adam Scheinherr k plánům na zdražování.

Podle něj by se mělo zdražit také ostatní jízdné a omezit některé slevy.

Například studenti by místo stávající slevy 75 procent měli mít slevu okolo 50 procent. Senioři ve věku od 60 do 65 let by měli mít slevu 75 procent.

Podle Scheinherra je nutné kvůli zachování komfortu v MHD, aby lidé na dopravu přispívali.

„Samozřejmě je to veřejná služba. Podle našich koaličních dohod by město mělo dopravu financovat z 75 procent. Nyní je to okolo 90 procent,“ dodal. Náklady na provoz MHD se loni pohybovaly okolo 21 miliard korun, tuto částku magistrát dotoval minulý rok 17 miliardami. 

Pražané by se také měli dočkat zdržení poplatku za možnost parkovat v zónách placeného stání, které se už rozšířily do deseti městských částí.

Kritika veřejnosti se snesla na zkušební uzavření Smetanova nábřeží v loňském roce. Asi stometrová část nábřeží od Národního divadla ve směru k Novotného lávce byla opět uzavřena letos v polovině května, aby zde vznikla pěší zóna se zahrádkami.

Provoz aut byl omezen jen ve směru k Novotného lávce, který je průjezdný jen v noci. Opatření má trvat až do 30. září. Proti byl například starosta Prahy 1 Petr Hejma.

Podle Scheinherra je důvodem těchto kroků snaha dostat projíždějící řidiče do tunelu Blanka, nebo na severojižní magistrálu. V plánu je také rozšíření některých tramvajových ostrůvků, například na Újezdě nebo na Staroměstské, kde je ostrůvek velice úzký.

Po okruhu by se mělo jezdit do konce dekády

Mezi velké projekty, na kterých náměstek pracuje, patří i dokončení vnitřního Městského okruhu a vnějšího Pražského okruhu. Městskému okruhu zbývá do dokončení asi 30 procent trasy a Pražský okruh čeká na dokončení od 70. let minulého století. Část mezi Běchovicemi a dálnicí D1 získala na konci července nepravomocné územní rozhodnutí a stavba by měla začít nejpozději příští rok. Investorem bude stát.

„V příštím roce by ŘSD mohlo získat pravomocné územní rozhodnutí a o rok později stavební povolení. Za šest až sedm let by mohla být stavba hotová,“ sdělil náměstek.

U dalších chybějících částí označených jako 518 a 519 probíhá nyní posudek vlivu na životní prostředí. Městský okruh je dobudován ze 70 procent a podle Scheinherra je ve zbývající části dobrá objízdná trasa. Prioritou tedy pro nynější vedení magistrátu jsou opravy mostů.

Autor: