Za smrt dítěte na nádraží ve Slaném dostal řidič autobusu podmínku

  14:18
Kladenský soud uložil řidiči autobusu, který ve Slaném usmrtil dítě, podmíněný trest 12 měsíců s odkladem na 24 měsíců. „Devětapadesátiletý obžalovaný se dopustil usmrcení z nedbalosti tím, že nesprávně reagoval na vzniklou situaci,“ uvedl dnes soudce Štěpán Jirounek. Rozsudek není pravomocný.

Řidič autobusu (na fotce zcela vlevo), který podle obžaloby loni v létě srazil a usmrtil prvňáka ve Slaném, při líčení u soudu (14.10. 2021) | foto: Robert Božovský, MF DNES

Karel Blaňár podle soudu v nevhodné obuvi pro řízení, pánských pantoflích, najížděl s autobusem ke stanici. Náhle nečekaně a prudce zrychlil a strhl vůz do zastávky s čekajícími cestujícími. 

„Technická závada na autobusu je méně pravděpodobná, ale nelze ji zcela vyloučit,“ uvedl ve zdůvodnění rozsudku soudce. „Jako řidič autobusu jste selhal. Je škoda, že jste vůbec nepřipustil možnost, že jste mohl zabrzdit i v případě poškození plynového pedálu, a stále trval na jeho mechanické závadě,“ směřoval svůj postoj předseda senátů vůči obžalovanému.

Právě skutečnosti, že soud připustil možnost technické závady na čepu plynového pedálu a zpochybnil výsledky znaleckých posudků, považuje obhájce Karla Blaňára za nepřípustné. Navíc po vynesení rozsudku zmínil pocit osobní zaujatosti předsedy senátu vůči své osobě a na místě se odvolal. 

Státní zástupkyně, která pro řidiče požadovala vyšší podmíněný a navíc i peněžitý trest, si ponechala lhůtu na rozmyšlenou.

Na vině byly i děti

Soudce Štěpán Jirounek podmíněný trest zdůvodnil mimo jiné i částečnou vinou dětí, které seděly za zastávkou na obrubníku. Tedy byly v místech, kde neměly co dělat. Jejich podíl na celé tragické události předseda senátu vypočítal na 30 procent. 

„Řidič ale musí počítat, že na autobusovém nádraží se pohybuje větší množství lidí, včetně dětí. Kdyby neseděly za zastávkou, řešili bychom pravděpodobně jen pracovněprávní spor,“ uvedl.

Řidič autobusu se rodičům zemřelého chlapce písemně omluvil. 

„Jako řidič autobusu jsem u ČSAD MHD Kladno jezdil 15 měsíců. Byla to pro mě nová situace. Události je mi velmi líto. Snažil jsem se zastávce a dětem na poslední chvíli vyhnout, to se mi ale nepodařilo. Na psychiatrii se z toho léčím dodnes,“ poznamenal Karel Blaňár.

„Pozůstalí se musí s následky vyrovnávat do konce života. To samé ale platí i pro vás,“ konstatoval soudce Jirounek.

Podle dřívějšího vyjádření Jana Holuba, mluvčího skupiny Arriva, které je uvedená dopravní společnost součástí, bylo vozidlo v dobrém technickém stavu a devět dní před nehodou absolvoval pravidelnou prohlídku.

Pevná obuv řidičům v Česku zákonem o provozu na pozemních komunikacích nařízena není, dopravce však zpravidla její nošení při práci ukládá vnitřními předpisy. Postupuje tak i společnost Arriva. Použití nevhodné obuvi zdůvodňuje řidič nedostatečným vybavením pomůckami ze strany zaměstnavatele.

Nehoda se stala loni v červnu na autobusovém nádraží ve Slaném. Zemřel při ní sedmiletý chlapec vracející se domů z vyučování. Další tři lidé, včetně bratra usmrceného školáka, byli zraněni lehce.

9. června 2020