iDNES.cz

Spor o mýto v Praze: Místní podle opozice zaplatí až 18 tisíc korun ročně

  14:50
Ačkoli pražští zastupitelé schválili klimatický plán, opoziční strany kritizují jeden z jeho bodů, který počítá se zavedením mýta. Jedna z variant by zasáhla až půl milionu obyvatel a podle opozice by mýtné mohlo vyjít až na 18 tisíc korun ročně. Vedení města kritiku odmítá s tím, že ceník neexistuje, protože zavedení mýta brání legislativa.

ilustrační snímek | foto: Robert RambousekMAFRA

Otázka mýta, které by měli platit řidiči při vjezdu do centrální části Prahy, je už měsíc předmětem ostré výměny názorů magistrátní koalice s opozicí. 

Opozice vyzvala primátora Zdeňka Hřiba (Piráti), aby zveřejnil podrobnosti k plánovanému mýtu včetně ceny. Podle Hřiba žádný ceník neexistuje a současné vedení města mýto zavádět nehodlá.

Podle informací zveřejněných CNN Prima News se Praha rozhoduje mezi třemi variantami, dvě z nich by zpoplatnily i magistrálu.

Nejradikálnější verze mýtného počítá se zpoplatněním vjezdu na území, kde žije až půl milionu obyvatel. Hranice tohoto území denně překročí 741 tisíc automobilů.

Dohled nad placením mýtného by zajišťovaly kamery rozpoznávající SPZ. V případě velké mýtné zóny by jich muselo být téměř tři sta. Z dokumentu poradenské společnosti Ernst & Young na konci května citoval web CNN Prima News.

Jak naplnit klimatický plán

Pražští radní 10. května jednomyslně schválili a představili klimatický plán, který navrhuje celkem 69 konkrétních opatření, jak dosáhnout klimatického závazku, který později prošel i zastupitelstvem.

Do roku 2030 by opatření snižující emise oxidu uhličitého měla Prahu stát 230 miliard korun, jedním z bodů plánu je právě zavedení mýta v širším centru metropole.

Opakovaně do výměny názorů o zavádění mýtného vstupuje například opoziční zastupitelka a místostarostka Prahy 2 Aleksandra Udženija (ODS).

„Primátor Hřib a další členové koalice naprosto účelově nesdělují veřejnosti detaily chystaného zpoplatnění řidičů, protože se bojí negativních reakcí. Zavedení mýta přitom bude mít dopady na životy lidí v celé Praze. Dlouhodobě upozorňujeme, že záměr Pirátů a koalice vybírat v Praze mýtné je připravován netransparentně,“ říká Udženija.

Podle ní opozice vyzvala magistrátní koalici, aby zveřejnila sazby mýtného a médiím i obyvatelům Prahy zpřístupnila podrobnosti o mýtu. „Koalice to ale dosud neučinila, místo toho volí zlehčování, mystifikaci a útoky na ODS, aby od nové daně za nicnedělání, jak mýtné poplatky označujeme, koalice odvrátila pozornost,“ uvádí.

Hřib namítá, že ODS manipuluje s fakty. „Pro to, aby město mohlo zavést mýto ve svém centru, v současné době vůbec neexistuje legislativa, která by něco takového umožňovala. V tomto volebním období k žádnému zavedení mýta určitě nedojde, protože město žádnou takovou pravomoc nemá,“ uvedl Hřib.

„Mýtu se Praha nevyhne“

Dodal však, že do budoucna se Praha mýtu v centru nevyhne. „Protože bez této veřejně známé podmínky nebude možné zkolaudovat okruh. Ostatně první chtěl mýto v centru města zavádět primátor za ODS Pavel Bém, a to bez ohledu na nedokončené okruhy,“ sdělil Hřib.

Naopak zastupitelé ODS tvrdí, že jejich strana téma mýta od začátku podmiňovala existencí okruhu.

Spory gradují. „Pro Pražany je mýto ještě větší noční můra, než kdokoli dosud myslel,“ říká Udženija. „To je důvod, proč Piráti s koalicí před Pražany i mimopražskými řidiči ceník mýtného tají. Vyzýváme proto koalici ke zřízení pracovní skupiny napříč politickými stranami, která se mýtem bude transparentně zabývat, aby se Pražané konečně dozvěděli, kolik je nová daň bude stát,“ uvedla místostarostka Prahy 2. 

Podle ní je možné, že za mýto pro vjezd do širšího centra Pražané zaplatí 15 až 18 tisíc korun ročně a mimopražští motoristé by podle ní zaplatili dvojnásobek.

Podle Hřiba je studie, na kterou ODS poukazuje, materiálem pracovním, který není nijak závazný. „Studie od společnosti Ernst & Young z roku 2020, na kterou se ODS odkazuje, je pracovním materiálem určeným pro přípravu klimatického plánu Prahy. Tuto analýzu neschválila rada města ani zastupitelé, není proto závazná. Neexistuje tedy žádný schválený ceník a ani není stanoveno, v jakém rozsahu či s jakou technologií by se mýto mělo zavádět,“ řekl Hřib.

„Další zdražování pro Pražany“

Proti zavádění mýta se staví také zastupitel za ANO Patrik Nacher.

„Tato koalice Pražanům zdražuje život celkem pravidelně, například vodné a stočné či nájem v městských bytech, daň z nemovitostí a přemýšlejí o zdražení parkování. Ale každému záměru by měla nejprve předcházet diskuse. A teprve potom by se mýto mohlo zavádět. Jakékoli úvahy jsou podle mého názoru možné, až bude dokončen vnitřní okruh, ideálně i ten vnější s jednotlivými radiálami, jako je ta Vysočanská nebo Radlická, na kterých se práce zastavila,“ říká zastupitel Nacher.

Autor:
zpět na článek