David Černý navrhl most ve tvaru lokomotivy, spojí dva domy na Kolbence

  13:12
V městská části Praha 9 by do dvou let mohl být k vidění nový originální most ve tvaru lokomotivy od Davida Černého. Měl by spojovat budovy v ulici Lihovarská poblíž Kolbenky. Umělec se nechal inspirovat vlakovým neštěstím v Paříži a dílo má připomínat průmyslovou historii. Hotový by podle radních mohl být do dvou let.

Vizualizace mostu mezi domy v Lihovarské ulici v Praze. | foto: David Černý

Most bude stát v ulici Lihovarská poblíž Kolbenky. „Vrak spojí dva protější domy, takže se přes něj bude dát přejít z jedné strany na druhou,“ říká architekt a umělec David Černý pro server Aktuálně.cz.

Fotogalerie

„Desítky let se vyráběly na Devítce ve Vysočanech lokomotivy a nyní se nám jedna z nich snad vrací,“ napsal místostarosta městské části Praha 9 Tomáš Portlík na Facebooku

Dva výškové domy, které by lokomotiva měla spojovat, navrhl architekt Tomáš Císař ze studia Black n’ Arch, jehož je Černý spoluzakladatelem. Po technické stránce má projekt na starosti studio Jiran. Celý projekt zaštiťuje společnost SEN Development, která má v Lihovarské několik nemovitostí

Návrh podpořilo i vedení městské části Praha 9. „Na jeden dům je vydáno stavební povolení, v případě druhého stavební řízení probíhá, protože se řešilo detailní ztvárnění lokomotivy a ukotvení lávky do obou domů,“ uvedla mluvčí části Marie Kůrková pro iDNES.cz

„Tento projekt byl nápad Davida Černého, se kterým jsem se ztotožnil, jakmile s ním přišel. Dobře totiž znám lokalitu a bývalé ČKD. V této oblasti se vyráběly lokomotivy a vlaky, takže je to přesně to správné místo, kde by dílo mělo stát,“ uvedl majitel společnosti SEN Development Eugen Roden. 

Líbí se vám Černého návrh mostu ve tvaru lokomotivy?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 4. března 2020. Anketa je uzavřena.

Ano 4280
Ne 1101

„Poblíž navíc bydlí lidé, kteří v bývalé ČKD pracovali a měli by na to být hrdí, protože byli součástí českého průmyslu. Mimo jiné bude dílo součástí komplexu, kde se nachází také restaurace či prostory pro kulturní aktivity, sdružené pod názvem Galerie Hala C a Restaurace Beseder,“ dodal. Roden se také zajímá o životní osud Emila Kolbena, který byl zakladatelem českého průmyslu a v roce 1942 zemřel v koncentračním táboře, takže dílo bere jako památnik, který ho připomíná.

„Před lety jsem měl v hlavě sérii, která se jmenovala Malé domácí katastrofy. V té době vznikl vrak Titaniku, který měl asi dva a půl metru. Myšlenka byla taková, že když je člověk doma sám a je mu smutno, připomene si, že na tom byl někdo ještě daleko hůř,“ uvedl dále Černý pro server Aktuálně.cz.

Vlaková nehoda na pařížském nádraží Montparnasse. (22. října 1895)

Vlaková nehoda na pařížském nádraží Montparnasse. (22. října 1895)

Lokomotiva má odkazovat na vlakovou nehodu expresu z Granville do Paříže z roku 1895 na francouzském nádraží Montparnass. 

Lokomotiva prolétla deset metrů, které zbývaly na konec haly, a prorazila půlmetrovou zeď i terasu. Z devítimetrové výšky dopadla na Place de Rennes a jen o vlásek minula tramvaj, která tudy právě projížděla. Fotografie dodnes budí údiv a je oblíbeným motivem plakátů.

Autor: