Stavbaři nabrali při opravách Barrandovského mostu 27 dní zpoždění

  13:38,  aktualizováno  14:29
Stavbaři na Barrandovském mostě nabrali při pracích na opravě 27 dní zpoždění, oznámil v České televizi pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Jestli to znamená prodloužení uzavírky zatím není jisté, dělá se totiž všechno proto, aby dělníci skluz dohnali.

Kvůli úpravě technologií a původně neplánovaným krokům při opravě Barrandovského mostu se jeho rekonstrukce zřejmě protáhne. (2. srpna 2022) | foto: TSK Praha

Důvodem zpoždění je podle náměstka mimo jiné to, že armatur v mostě je více a jsou silnější, než se očekávalo. Podle Scheinherra projekt uváděl 25milimetrové armatury, jenže v mostě jsou 32milimetrové. Práce měly původně skončit 2. září.

Nutnost rekonstrukce mostu spočívá především v nahrazení lan uvnitř mostovky. Ty totiž zajišťují, aby most vůbec stál. „Pro nová lana se musí vyvrtat otvory, některé jsou však 10 metrů dlouhé a 10 metrů hluboké. V průměru mají otvory asi 10 centimetrů a vrtají se skrz příčníky nad jednotlivými opěrami,“ uvedl náměstek.

Nejvíce namáhané jsou pak opěry pilíře, kde se připojuje Strakonická rampa. „Tam je co nejvíc výztuže, aby most staticky vyhovoval. Je jí tam však více, než jsme si mysleli. Zatím jsme vždy museli práce zarazit, stále hledáme místo pro nový otvor,“ doplnil náměstek s tím, že to se nedaří už přes měsíc.

Od pondělí proto byla nasazena 3. směna, která se bude snažit skluz dohnat.

Rekonstrukce mostu začala 16. května. Dělníci nejprve demolovali nájezdovou rampu ze Strakonické ulice, kterou nyní znovu budují, a odfrézovali vozovku a odstranili římsy, zábradlí a izolace.

Barrandovský most z roku 1983 je součástí městského okruhu a dosud nebyl nikdy opravován. Denně ho přejede na 140 000 aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze. Rekonstrukce stavby je rozložena do několika let a vždy potrvá jen část roku. Celkem vyjdou práce za všechny roky na 594,5 milionu korun.

Podívejte se i na naše další nekonečné přenosy

Sledovat na iDNES.tv

Předimenzovanost při stavbě Barrandovského mostu se pak podle Scheinherra ukázala i na tom, že v něm místo patnácticentimetrové vrstvy živice byla vrstva rovnou třiceticentimetrová. „To most zbytečně zatěžovalo, takže jsme se rozhodli pro to, že už ji v původní tloušťce neobnovíme. Místo toho zbylých 15 centimetrů živice doplní vrstva vysokopevnostního betonu,“ popsal náměstek Adam Scheinherr.

Tato technologie podle něj bude v Česku použita při opravách mostu vůbec poprvé a objevila se před pěti lety v USA. „Tímto zásahem zvýšíme desetkrát pevnost stavby, materiál je i voděodolný a izolační. Oprava tak vydrží 100 let, což je dvakrát až třikrát víc, než jsme počítali,“ uzavřel Scheinherr.

Autoři: ,