Stavíme, jeďte jinudy. Mělník stopl kamiony kvůli dostavbě obchvatu

  6:30,  aktualizováno  15:29
Pět let po otevření první části obchvatu v Mělníku konečně začala výstavba té druhé. Přes rok trvající stavba zkomplikuje život řidičům i místním obyvatelům. Přinese však zlepšení dopravy, kterou má svést mimo obydlenou část města.

Stavbaři začali pracovat na druhé etapě obchvatu v Mělníku. Na snímku připravují přemostění u haly Bios. | foto: Pavel Svačina, MF DNES

Řidič v šedém fordu zuřivě troubí. Naštvalo ho, že auto s přívěsem před ním zastavilo v křižovatce, přestože je na hlavní a mohlo tak projet. V místě křížení Bezručovy a Řípské ulice v Mělníce je to teď každodenní rutina. Mnozí řidiči přijíždějící Bezručovou ulicí si totiž ještě nezvykli, že nově mají přednost. Řípská ulice je totiž uzavřena kvůli výstavbě druhé etapy obchvatu města.

„To je tady teď pořád, máte to vidět, když navíc spustí závory, to je kolona přes celou ulici, naprostý chaos,“ řekl MF DNES pracovník firmy, která sídlí na dohled od křižovatky. „Snad nám ta stavba pomůže,“ doufá. Naráží na fakt, že ve čtvrtek v Mělníku zahájili stavbu druhé etapy obchvatu, respektive průtahu města, která má odvést tranzitní kamionovou i osobní dopravu mimo obydlené oblasti.

Mělníkem projíždějí denně tisíce aut ze silnic první třídy vedoucích od Prahy, Slaného a hlavně od Mladé Boleslavi, jež se ve městě scházejí. Situaci komplikují hlavně těžké a velké nákladní vozy. Aby doprava v centru po dobu výstavby druhé části obchvatu nezkolabovala úplně, rozhodla se radnice zcela zakázat vjezd kamionům s váhou nad 12 tun do města.

Strážníci proti kamionům

„Každý den jsou městští strážníci a státní policisté nasazeni proti tisícům velkých a těžkých kamionů, které sem denně přijíždějí,“ řekl Milan Schweigstill, první místostarosta Mělníka, podle něhož jsou v nerovném boji zatím úspěšní. „Něco málo městem projede, potřebujeme tady zásobování, ale zatím odhadujeme, že se počet kamionů ve městě snížil na deset procent proti běžnému stavu,“ uvedl.

Problémem je také železnice, která přetíná frekventované ulice. Kvůli projíždějícím vlakům se pak auta v centru často „štosují“. Druhá etapa obchvatu to řeší zcela novým nadjezdem, který vyroste hned vedle sportovní haly Bios. Právě kvůli tomu je stavba poměrně komplikovaná, a i když měří jen zhruba kilometr, hotová bude nejdříve příští rok na podzim.

Rok a čtvrt na kilometr silnice se může zdát jako dlouhá doba, ve skutečnosti ale mohlo být ještě hůř. „Zhotovitel nabídl výrazné zkrácení stavby proti zadávací dokumentaci. Jezdit by se tak po nové silnici mohlo zhruba za 14 měsíců,“ zdůraznil Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), a doplnil: „Kromě nového mostu jsou součástí stavby také tři kruhové křižovatky a po celé délce budou protihlukové stěny. Je to tedy krátký, avšak složitý úsek.“

Nekonečný příběh obchvatu

První ze čtyř plánovaných částí obchvatu Mělníka byla zprovozněna už před pěti lety. Tehdy asi 800 metrů dlouhá silnice za 117 milionů vyřešila kolabující dopravu na příjezdu do města, kde se spojují silnice I/9 a I/16 od Prahy a Mladé Boleslavi. Auta od Prahy byla svedena mimo zástavbu a rizikovou křižovatku vyřešil kruhový objezd. Z něj nyní auta pokračují Nádražní ulicí a příští rok se napojí na právě stavěnou druhou etapu, která je převede přes železnici a dál přes průmyslovou zónu ke křižovatce Na Průhoně. Zmiňovanou Nádražní ulici, jež de facto propojuje první a druhou etapu, chce ŘSD příští rok po dokončení stavby začít modernizovat. 

„V současné době máme územní rozhodnutí, které již nabylo právní moci, a zároveň je zpracována dokumentace pro stavební povolení,“ uvedl ředitel Mátl. Proč se ale obě stavby nedělají najednou? „Kdybychom to dělali teď, tak by byl Mělník prakticky neprůjezdný,“ zdůvodnil ředitel.

Až v následujících letech plánuje ŘSD pokračovat třetí a čtvrtou etapou, ty už chce spojit do jedné akce. Podle Mátla se ale ještě diskutuje finální trasa, protože stávající návrh zasahuje do mělnické zahrádkářské kolonie.