Lidé z Pankráce napadli povolení pro stavbu metra D, město chystá ústupky

  15:06
Projekt pražského metra D získal na konci června nepravomocné stavební povolení pro hlavní stavbu a zařízení staveniště. Proti tomu se však již odvolala část obyvatel Pankráce, takže reálné zahájení stavby se naopak může oddálit a projekt prodražit.

Zelený háj, který odděluje panelový dům od ulice Na Strži a od křižovatky s Olbrachtovou ulicí, má padnout kvůli výstavbě stanice metra D Olbrachtova. Protestující se nechtějí smířit ani s alternativní variantou, kdy by město nechalo vykácet 33 stromů místo původně plánované stovky. Svým odvoláním proti několika stavebním povolením nyní blokují celou výstavbu metra D. | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Od udělení stavebního povolení pro novou linku D pražského metra uplynulo jen pár dní a už je tu další problém. Proti dosud nepravomocnému stavebnímu povolení se odvolal spolek Pankrácká společnost, který proti projektu výstavby metra brojil už v minulosti.

Tentokrát je ohniskem problému plánovaná stanice Olbrachtova, konkrétně stromy v místě výstavby. Spolku vadí dopady, které stavba metra bude mít na obyvatele panelového domu v ulici Kovařovicova.

„Podle stavebních povolení má padnout veškerá zeleň tvořící hygienickou clonu, tedy celý háj mezi ulicemi Na Strži a Kovařovicovou. Celá stavební jáma má vést podél fasády pětisekčního panelového domu. Ve vzdálenosti pouhého jednoho metru od ní má být vybudována třicet metrů hluboká pilotová stěna, aby panelový dům staticky udržela,“ popisuje zastupitelka Prahy 4 a předsedkyně spolku Pankrácká společnost Marie Jelínková (Nezávislá).

Nabídka ústupků

Případné negativní dopady na místní si dle svých slov uvědomuje i náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě).

„Požadavkům místních na snížení dopadů výstavby rozumíme. Vykácení 100 ze 109 stromů na sousedním magistrátním pozemku, jak bylo navrhnuto v původní dokumentaci, a zakládání pilotové ochrany ražeb pár metrů od jejich domu by znamenalo negativní dopad na jejich okolní životní prostředí,“ vysvětluje Scheinherr. Město proto ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) již v květnu zahájilo práce na úpravě projektu, který by se tím měl stát šetrnějším k místním obyvatelům a zároveň uspokojit žádosti spolku.

„Nabídli jsme spolku několik ústupků v projektu metra D v oblasti stanice Olbrachtova, například upuštění od záměru pilotové ochrany ražeb. Místo toho navrhujeme realizovat jiná opatření zajišťující stabilitu stavby i jejího okolí, a to formou injektáží s větším důrazem na sledování horninového masivu i okolní zástavby,“ vysvětluje vedoucí odboru Komunikace DPP Daniel Šabík. „Dále jsme nabídli upuštění od záměru těžit stanici Olbrachtova formou svislé těžební šachty. Těžbu bychom realizovali pomocí šikmé těžby prostřednictvím budoucího eskalátorového tunelu,“ dodává.

Tyto změny by podle Šabíka ve výsledku znamenaly mnohem menší rozsah kácení stromů, než je v žádosti o kácení, tedy z původní stovky na 33 stromů. Celou stavbu pak město plánuje zakrýt kupolí, aby zamezila emisím prachu a hluku. Tyto změny podle Scheinherra vyjdou na dodatečných sto milionů korun.

Spolek ale tato nabídka neuspokojila. „DPP nepřepracoval na projektu ani čárku. Projektová dokumentace, na niž byla vydána obě stavební povolení dne 30. 6. 2021, žádnou změnu neobsahuje, oprávněné zájmy občanů nereflektuje,“ konstatuje Jelínková.

Podle zástupců města ale dohoda obsahuje několik garancí. Předně Scheinherr nabízí, že nový projekt nechá schválit radou hlavního města. Zároveň jsou v místě budoucí stanice Olbrachtova ve hře hned tři stavební povolení, a to na povolení na hlavní stavbu, na zařízení staveniště Olbrachtova a na kácení tamních stromů.

Městu jde podle Scheinherra nyní hlavně o to, aby se metro už začalo stavět u stanice Pankrác. Tomu ale brání odvolání spolku proti stavebnímu povolení hlavní stavby. Kdyby spolek, který napadá všechna povolení, stáhl alespoň odvolání proti povolení hlavní stavby, mohlo by město začít na Pankráci stavět.

„Na důkaz našeho postupu jsme přerušili žádost o povolení zařízení staveniště,“ říká Scheinherr. Podle něj je tedy v zájmu města se nyní se spolkem dohodnout, protože v případě neshod by spolek obdobně mohl následně blokovat i povolení na zařízení stavby. Scheinherrův odhad navíc je, že rok prodlevy jen kvůli inflaci zvýší náklady na celou stavbu o dvě až čtyři miliardy korun.

Proti zastupitelce je i její klub

S kroky Jelínkové proti výstavbě metra D se dlouhodobě neztotožňují ani členové zastupitelského klubu Piráti a Nezávislí na Praze 4, jehož je Jelínková členkou. K tomu, aby ustoupila od aktivit proti výstavbě metra, jí klub oficiálně vyzýval už v květnu. Na stole je i případné vyloučení ze zastupitelského klubu. „Blokováním metra D paní Jelínková porušuje program, který se jako nezávislá kandidátka zavázala dodržovat v koaliční smlouvě, kterou Piráti a nezávislí kandidáti uzavřeli,“ říká zastupitel hlavního města a zastupitel městské části Praha 4 Jan Hora (Piráti).

Podle Hory chtěl klub s Jelínkovou jednat už v červnu, ale schůzku na poslední chvíli zrušila. Jednat s ní plánují zástupci klubu příští týden. „Porušování předvolebních slibů bereme velice vážně, proto pokud paní Jelínková bude trvat na tom, že odvolání nestáhne, budu na jednání zastupitelského klubu navrhovat její vyloučení z klubu pro závažné a systematické porušování volebního programu,“ dodává Hora.

Autor: