iDNES.cz

Symbol kola nebo tarifních zón. Podívejte se na vyřazené návrhy vzhledu MHD

  10:48
Na začátku srpna pražští radní vybrali novou šedo-červenou vizuální podobu pro Pražskou integrovanou dopravu i příměstské spoje. Vybírali celkem z pěti návrhů, organizátor dopravy Ropid vyřazené návrhy nyní ukázal.

Návrh studia Heyduk, Musil & Strnad / HMS design. Tato varianta se dostala do druhého kola. | foto: HMS design

Návrh grafického studia superlative.works, který uspěl v loňské soutěži, schválili 3. srpna 2020 pražští radní.
Autobusy, tramvaje, příměstské vlaky i soupravy metra zapojené do Pražské integrované dopravy (PID) by měly mít v budoucnu jednotný šedočervený design, a to jak na území Prahy, tak Středočeského kraje. Návrh grafického studia superlative.works, který uspěl v loňské soutěži, schválili 3. srpna 2020 pražští radní.
Autobusy, tramvaje, příměstské vlaky i soupravy metra zapojené do Pražské integrované dopravy (PID) by měly mít v budoucnu jednotný šedočervený design, a to jak na území Prahy, tak Středočeského kraje. Návrh grafického studia superlative.works, který uspěl v loňské soutěži, schválili 3. srpna 2020 pražští radní.
Autobusy, tramvaje, příměstské vlaky i soupravy metra zapojené do Pražské integrované dopravy (PID) by měly mít v budoucnu jednotný šedočervený design, a to jak na území Prahy, tak Středočeského kraje. Návrh grafického studia superlative.works, který uspěl v loňské soutěži, schválili 3. srpna 2020 pražští radní.

V neveřejné dvoukolové soutěži vybrala odborná porota společně s radním pro dopravu Adamem Scheinherrem a ředitelem Ropidu Petrem Tomčíkem návrh grafického studia superlative.works. Nová podoba by se měla objevovat postupně u nově zakoupených vozů.

Zalíbil se hlavně čistý design odkazující k tramvaji T3. Vítězný návrh také splňoval doporučení, které měli účastníci splňovat, jako zachování červené barvy, která je tradiční barvou pro dopravu v Praze i středních Čechách, nebo důraz na viditelnost a bezpečnost.

Návrh studia Heyduk, Musil & Strnad / HMS design. Tato varianta se dostala do druhého kola.
Návrh studia Heyduk, Musil & Strnad / HMS design. Tato varianta se dostala do druhého kola.
Návrh studia Heyduk, Musil & Strnad / HMS design. Tato varianta se dostala do druhého kola.
Návrh studia Heyduk, Musil & Strnad / HMS design. Tato varianta se dostala do druhého kola.

Do designové soutěže se po oslovení magistrátem přihlásilo celkem pět účastníků. Do užšího výběru druhého kola se dostalo už jen Studio Heyduk, Musil & Strnad / HMS design s návrhem založeným na na zjednodušené mapě tarifních zón. 

Porota ve svém hodnocení ocenila, že je tato identita snadno zapamatovatelná, ale ve srovnání s vítězným návrhem byl podle odborníků tento návrh konzervativnější. 

„Návrh superlative works je jednodušší, více vydrží je dlouhodobě udržitelnější,“ uvedla designérka Anna Marešová, která s dopravním podnikem spolupracovala na výletní tramvaji T3 Coupé.

Návrh od studia ReDesign nebyl podle poroty nadčasový. Návrhu dominovalo písmeno D, jako doprava.
Návrh od studia ReDesign nebyl podle poroty nadčasový. Návrhu dominovalo písmeno D, jako doprava.
Návrh od studia ReDesign nebyl podle poroty nadčasový. Návrhu dominovalo písmeno D, jako doprava.

Studio ReDesign představilo ve svém návrhu dvě varianty. V jednom případě pracovali se symbolem lineárních tras směřujících k jednomu cíli, druhá varianta byla postavena na písmenu D, jako doprava, a na symbolu trasy/šipky.

„Ani v jedné variantě se bohužel nepodařilo vytvořit dostatečně silný a fungující systém vizuální identity, který by byl vzájemně propojený a přesvědčivý. Obě varianty pracují s vizualitou, kterou nepovažujeme za nadčasovou,“ komentovala návrh porota soutěže s tím, že by v tomto případě byla náročná i aplikace designu.

Studio Side2 použilo míst doporučené červené barvu oranžovou. Použitý prvek křížení v konceptu působil na porotu přísně a studeně.
Studio Side2 použilo míst doporučené červené barvu oranžovou. Použitý prvek křížení v konceptu působil na porotu přísně a studeně.
Studio Side2 použilo míst doporučené červené barvu oranžovou. Použitý prvek křížení v konceptu působil na porotu přísně a studeně.
Studio Side2 použilo míst doporučené červené barvu oranžovou. Použitý prvek křížení v konceptu působil na porotu přísně a studeně.

Přes doporučení poroty nabídlo studio Side2 ve svém návrhu místo červené převládající oranžovou barvou v kombinaci s bílou či šedou. V konceptu je využitý také symbol křížení. Tento návrh porota zavrhla. 

„Za problematickou považujeme dominantní oranžovou barvu, kterou tým přes doporučení zadavatele zvolil místo požadované červené barvy. Soutěžní podmínky tuto změnu umožňují, argumentace pro zvolenou barevnost však nebyla přesvědčivá,“ uvedli porotci v hodnocení.

Ke zvolené barvě také dodali, že je spíše spojována s upozorněním na dočasné změny v dopravě či výluky.

Návrh od studia MR. Steinert porotu zaujal, zejména moderní vzhled již zastaralého loga PID.
Návrh od studia MR. Steinert porotu zaujal, zejména moderní vzhled již zastaralého loga PID.
Návrh od studia MR. Steinert porotu zaujal, zejména moderní vzhled již zastaralého loga PID.
Návrh od studia MR. Steinert porotu zaujal, zejména moderní vzhled již zastaralého loga PID.

Posledním z účastníků je studio Mr. Steinert v jejichž návrhu dominuje červená a kolo rozdělené na dvě poloviny. To má symbolizovat půlení dopravy na Prahu a Středočeský kraj.  

„Návrh zdařile navázal na původní logo a podařilo se mu posunout vizualitu zastaralého loga k modernějšímu řešení se systémem tří značek,“ hodnotila porota.

„Výsledek ale není dostatečně silný a unikátní pro daný účel dopravy, při zmenšení nefunguje dobře v praxi, komplikovaná je proporce textového označení a symbolu. Logo porota nepovažuje za dostatečně originální a korespondující s tématem dopravy,“ dodala porota.

Autor:
zpět na článek