Praha buduje první cyklodepo, vznikne v kontejneru na Florenci

  15:58
V Praze vznikne první nákladní mikrodepo. Tento pilotní projekt bude sloužit pro překládku zboží z nákladních aut logistických společností na elektrokola. Nově vzniklé depo bude umístěno na Těšnově, v místě bývalého parkoviště pod magistrálou. První nákladní elektrokola by pak měla vyjet do ulic v polovině listopadu.

„Lokalita je dopravně dobře dostupná, jelikož se nachází pod pražskou magistrálou, má velké kapacity i skvělé napojení přímo do centra města. Dnes je plocha v pronájmu, který bude koncem měsíce končit,“ sděluje k výběru místa, kde bude první mikrodepo stát, náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Podle tiskového mluvčího Institutu plánování a rozvoje (IPR) Marka Váchy bude v mikrodepu umístěno pět až osm standardních dvacetistopových kontejnerů, přičemž do jednoho kontejneru se vejde jedenáct palet s balíky.

Vizualizace nového nákladního mikrodepa

Projekt by měl v praxi fungovat tak, že dopravní společnost doveze balíky do mikrodepa, tam budou přeloženy na nákladní elektrokola, která je následně rozvezou ke koncovým zákazníkům. 

„Depo bude v provozu jen v denní době. Ráno se do depa zaveze zboží a to se v průběhu dne rozveze k zákazníkům,“ doplnil Vácha.

Celý pilotní projekt těšnovského mikrodepa koordinuje společnost ekolo.cz, která má v České republice nejdelší zkušenost s nákladními elektrokoly. Podle ředitele společnosti Jakuba Ditricha je tento projekt šancí zařadit se mezi moderní metropole, kde je tento systém již prakticky běžně využíván. 

Počet i typy nákladních elektrokol se bude lišit. „Veškeré činnosti spojené s doručováním zboží si budou totiž zajišťovat logistické firmy samy. Některé firmy uvažují jen o jednom, některé o více kolech,“ upřesňuje Váca. 

„Nyní tedy nelze určit jeden vybraný typ. Nosnost kol je rozdílná podle typu kola, ale je to asi 100-250 kilogramů, tedy velikost maximálně jedné europalety,“ přiblížil Váca z IPR. Podle něj se počítá s tím, že se kurýr během dne do mikrodepa vrátí k další nakládce. Večer v něm kurýři odstaví svá nákladní kola, kde budou střežená a bude zde k dispozici nabíjení i servis. 

Tento projekt má podle Scheinherra za úkol zklidnění centra města. Do budoucna by mohl celkově omezit průjezd nákladních vozů centrem metropole. Podobná regulace zásobování v České republice zatím neexistuje. 

„Inspirovali jsme se zahraniční praxí. Zejména pak berlínským projektem KoMoDo. Cílem celého projektu je zlepšit podmínky jak pro obyvatele Prahy tím, že ulehčíme centru města, tak i samotným zásobovacím společnostem, se kterými město právě teď jedná,“ říká Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního rozvoje.

Autor: