iDNES.cz

Madla, lavičky i vzduch. Vzorky z pražské MHD odhalí riziko nákazy covidem

  11:38
Hrozí v hromadné dopravě skutečně nákaza koronavirem? Jak velká jsou rizika? Na tyto otázky budou hledat odpověď pracovníci pražského dopravního podniku spolu s vědci z Akademie věd. Odeberou vzorky z madel, tyčí, sedadel, tlačítek, ale i ze vzduchu v hromadné dopravě a budou zjišťovat přítomnost koronaviru. Zaměří se také na výtahy, eskalátory či lavičky.

Pilotní stěry z MHD na začátku února 2021 | foto: Dopravní podnik hl. města Prahy – Petr Hejna

I přes tvrzení mnoha odborníků, že MHD je rizikovým místem pro šíření koronaviru, zahraniční studie dosud potvrdily jen velmi nízkou pravděpodobnost nákazy.

Dopravní podnik a Akademie věd ČR nyní provedou vůbec první testování prostředků veřejné dopravy na přítomnost koronaviru v Česku. 

Jestli koronavirus skutečně ve vozech MHD zůstává, a ohrožuje tak další cestující, budou vědci z Fyzikálního ústavu Akademie věd zjišťovat stěry z míst, kterých se cestující nejčastěji dotýkají.

Například z madel, tyčí, sedadel, tlačítek, terminálů na jízdenky a podobně. Mimo vozy budou zkoumat přítomnost viru ve výtazích metra, na eskalátorech nebo na lavičkách nástupišť. 

Měřit se bude i možná kontaminace vzduchu koronavirem. Vzorky ze vzduchu získají vědci pomocí speciálního odběrového zařízení. To má kapacitu 80 až 160 litrů za minutu.

Zařízení vyvinuli vědci z Fyzikálního ústavu ve spolupráci s Národním centrem kompetence MATCA speciálně pro testování hromadné dopravy. 

„Právě díky tomu, že své síly spojili vědci z velmi rozdílných oblastí výzkumu – biofyzika, optika, chemie, pokročilé materiály, 3D tisk – jsme mohli rychle reagovat na potřeby veřejného zájmu,“ uvedla Eva Zažímalová, předsedkyně Akademie věd ČR.

Nasávání vzduchu pro vědecké účely se bude provádět za běžného provozu s cestujícími, zatímco stěry budou výzkumníci odebírat v konečných stanicích nebo na točnách souprav.

Pro odběry dopravní podnik vybral linky, které jezdí poblíž pražských nemocnic, jako například tramvajové linky 3 a 24. Ty převážejí cestující kolem Fakultní nemocnice na Bulovce a Všeobecné fakultní nemocnice na Karlově náměstí. 

Dohromady přes 500 vzorků budou vědci analyzovat pomocí biosenzorů, které vyvinul tým pod vedení Hany Lísalové z Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR.

Analýzu vědci provedou v laboratořích Biologického centra AV ČR a Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity. Výsledky budou k dispozici nejpozději na přelomu května a června. 

Za českou studií stojí obdobné zkoumání provedené ve Velké Británii. „Inspirovali jsme se v Londýně, kde naši kolegové z Transport for London ve spolupráci s Imperial College loni na podzim a opakovaně letos po Novém roce provedli v londýnském metru a autobusech obdobné testy, žádné stopy po SARS-CoV-2 v MHD ale nezjistili,“ sdělil Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

zpět na článek